Play and Intercultural Exchange [ASSOC] (B-LUCA-N43999)
Doelstellingen
Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In deze module passen studenten methodes van LARP (Live Action Role Play) Design en Somatisch Design to om groepsprocessen te organizeren, in relatie tot een publieke context. Doorheen dit process leren studenten:
- Verschillende benaderingen uit te werken t.a.v. deze methodes, doorheen participatie in een reeks praktische workshops met elk hun eigen klemtoon binnen deze benaderingen.
- Individuele micro-narratieven te creëren, in connectie met de publieke context, en deze te relateren aan de narratieven die door andere participanten worden ontwikkeld.
- Een locatieve annotatie tool te gebruiken om een overkoepelend narratief kader te ontwikkelen in mixed media vorm.
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist. Studenten worden verwacht open te staan voor een vrije en artistieke benadering t.a.v. game design en meaningful play.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Master in Music (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: muziektherapie (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Play and Intercultural Exchange [ASSOC] (B-LUCA-N62614)
Inhoud
De module is in twee delen opgebouwd. In het eerste gedeelte worden de studenten, in de vorm van verschillende hybride workshops, vertrouwd gemaakt met uiteenlopende methoden om LARP en somatrisch design in te zetten in een groeps- en ruimtelijke context. Op basis van deze workshops, die ieder een verschillende benadering t.a.v. deze methode belichten, werken ze aan een narratief journal, waarin ze persoonlijke en interpersoonlijke micro-narratieven documenteren. In het tweede gedeelte van de module herwerken ze deze micro-narratieven tot een groter, collectief, narratief geheel, gebruik makende van een locatieve annotatie app (zoals bijvoorbeeld Google Open Space).
PLANNING:
- Week 1. 6/10 (voormiddag). Introductie LARP design en somatisch design als methodes voor ontwikkeling groepsprocessen.
- Week 1. 6/10 (namiddag). Introductie / tutorial online locatieve annotatie platform.
- Week 2. 13/10 (namiddag). Workshop 1: LARP and Somatic Design in public context (o.l.v. Carina Erdmann).
- Week 3. 20/10 (namiddag). Workshop 2: LARP and Somatic Design in public context (o.l.v. Carina Erdmann).
- Week 4. 27/10 (namiddag). Workshop 3: LARP and Somatic Design in public context (o.l.v. Carina Erdmann).
- Week 5. 10/11 (namiddag). Workshop 4: LARP and Somatic Design in public context (o.l.v. Carina Erdmann).
- Week 6. 17/11 (namiddag). Collective Worlding sessie: ontwikkeling van een methode om persoonlijke micro-narratieven met elkaar te verbinden.
- Week 7. 24/11 (volledige dag - op afspraak). Indivuduele coaching uitwerking mixed-media locatief verhaal.
- Week 8. 1/12 (volledige dag - op afspraak). Indivuduele coaching uitwerking mixed-media locatief verhaal.
- Week 9. 8/12 (namiddag). Toonmoment: narrative walkthrough in de publieke ruimte.
Studiemateriaal
Bij elke workshop zal een selectie van teksten en audiovisueel materiaal ter beschikking worden gesteld, waarin de gebruikte methode en inhoudelijke aanpak wordt uitgediept.
Voor de online communicatie tijdens, voor en na de workshops zal gebruik gemaakt worden van Discord.
Toelichting onderwijstaal
De workshops en inleidende sessies zullen in het Engels gegeven worden. Individuele coaching en eindpresentatie kunnen, naar voorkeur van de student, zowel in Nederlands als in Engels.
Toelichting werkvorm
De wekelijkse sessies hebben een praktische artistieke insteek (workshop formaat), waarbij participatie wordt gekoppeld aan kritische reflectie vanuit theorie en conceptvorming.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Play and Intercultural Exchange [ASSOC] (B-LUCA-N83999)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Studenten worden individueel beoordeeld, met volgende verdeelsleutel:
40% - Permanente evaluatie op basis van narratief journal en activiteit tijdens workshops,en vooruitgang zoals geobserveerd in coaching momenten.
40% - Output: eigen bijdrage aan het collectief narratief in locatieve app.
20% - Eindpresentatie.
Toelichting bij herkansen
Herwerken artistieke output, op basis van feedback docenten. Eén extra coaching moment met de docenten kan worden voorzien om de herkansing te kaderen.