Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Play and Intercultural Exchange [ASSOC] (B-LUCA-N43999)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
6 studiepuntenEngels48 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Malliet Steven (coördinator) |  Malliet Steven |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, game design, televisie-film Genk)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In deze module passen studenten methodes van LARP (Live Action Role Play) Design en Somatisch Design to om groepsprocessen te organizeren, in relatie tot een publieke context. Doorheen dit process leren studenten:

- Verschillende benaderingen uit te werken t.a.v. deze methodes, doorheen participatie in een reeks praktische workshops met elk hun eigen klemtoon binnen deze benaderingen.

- Individuele micro-narratieven te creëren, in connectie met de publieke context, en deze te relateren aan de narratieven die door andere participanten worden ontwikkeld.

- Een locatieve annotatie tool te gebruiken om een overkoepelend narratief kader te ontwikkelen in mixed media vorm.

 

Geen specifieke voorkennis vereist. Studenten worden verwacht open te staan voor een vrije en artistieke benadering t.a.v. game design en meaningful play.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Play and Intercultural Exchange [ASSOC] (B-LUCA-N62614)

6 studiepuntenEngelsWerkvorm: Practicum-opdracht48 urenEerste semesterEerste semester
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, game design, televisie-film Genk)

De module is in twee delen opgebouwd. In het eerste gedeelte worden de studenten, in de vorm van verschillende hybride workshops, vertrouwd gemaakt met uiteenlopende methoden om LARP en somatrisch design in te zetten in een groeps- en ruimtelijke context. Op basis van deze workshops, die ieder een verschillende benadering t.a.v. deze methode belichten, werken ze aan een narratief journal, waarin ze persoonlijke en interpersoonlijke micro-narratieven documenteren. In het tweede gedeelte van de module herwerken ze deze micro-narratieven tot een groter, collectief, narratief geheel, gebruik makende van een locatieve annotatie app (zoals bijvoorbeeld Google Open Space).

PLANNING:

- Week 1. 6/10 (voormiddag). Introductie LARP design en somatisch design als methodes voor ontwikkeling groepsprocessen.

- Week 1. 6/10 (namiddag). Introductie / tutorial online locatieve annotatie platform.

- Week 2. 13/10 (namiddag). Workshop 1: LARP and Somatic Design in public context (o.l.v. Carina Erdmann).

- Week 3.  20/10  (namiddag). Workshop 2: LARP and Somatic Design in public context (o.l.v. Carina Erdmann).

- Week 4.  27/10 (namiddag). Workshop 3: LARP and Somatic Design in public context (o.l.v. Carina Erdmann).

- Week 5.  10/11 (namiddag). Workshop 4: LARP and Somatic Design in public context (o.l.v. Carina Erdmann).

- Week 6. 17/11 (namiddag). Collective Worlding sessie: ontwikkeling van een methode om persoonlijke micro-narratieven met elkaar te verbinden.

- Week 7. 24/11 (volledige dag - op afspraak). Indivuduele coaching uitwerking mixed-media locatief verhaal.

- Week 8. 1/12 (volledige dag - op afspraak). Indivuduele coaching uitwerking mixed-media locatief verhaal.

- Week 9. 8/12 (namiddag). Toonmoment: narrative walkthrough in de publieke ruimte.

 

Bij elke workshop zal een selectie van teksten en audiovisueel materiaal ter beschikking worden gesteld, waarin de gebruikte methode en inhoudelijke aanpak wordt uitgediept.

Voor de online communicatie tijdens, voor en na de workshops zal gebruik gemaakt worden van Discord.

De workshops en inleidende sessies zullen in het Engels gegeven worden. Individuele coaching en eindpresentatie kunnen, naar voorkeur van de student, zowel in Nederlands als in Engels.

De wekelijkse sessies hebben een praktische artistieke insteek (workshop formaat), waarbij participatie wordt gekoppeld aan kritische reflectie vanuit theorie en conceptvorming. 

Evaluatieactiviteiten

Play and Intercultural Exchange [ASSOC] (B-LUCA-N83999)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Studenten worden individueel beoordeeld, met volgende verdeelsleutel:

40% - Permanente evaluatie op basis van narratief journal en activiteit tijdens workshops,en vooruitgang zoals geobserveerd in coaching momenten.

40% - Output: eigen bijdrage aan het collectief narratief in locatieve app.

20% - Eindpresentatie.

 

Herwerken artistieke output, op basis van feedback docenten. Eén extra coaching moment met de docenten kan worden voorzien om de herkansing te kaderen.