Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Innovatieve onderwijsbenaderingen: globale perspectieven [ASSOC] (B-LUCA-L43326)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
3 studiepuntenEngels18 urenTweede semesterTweede semester
Geudens Thomas (coördinator) |  Magerman Maureen |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Leuven)

Dit opleidingonderdeel wordt administratief georganiseerd door een andere instelling van de Associatie KU Leuven.
Als je dit opleidingsonderdeel opneemt, neem je tegelijk een administratieve interuniversitaire inschrijving bij Thomas More voor het gelijknamige opleidingsonderdeel http://onderwijsaanbodkempen.thomasmore.be/syllabi/n/Z26371N.htm#activetab=doelstellingen_idp1519920
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De student
1) heeft aantoonbare kennis en praktijkgericht/wetenschappelijk inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-educatieve kaders en hun evolutie. Hij/zij heeft inzicht in de wisselwerking tussen deze drie domeinen en kan deze geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd gebruiken en bijsturen.

2) zoekt en analyseert actief kritisch praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek binnen de drie bovengenoemde domeinen van leeropbrengst 1. Op basis hiervan stuurt hij/zij autonoom zijn/haar eigen praktijk bij en neemt hij/zij het initiatief om de resultaten en de implicaties daarvan actief te verspreiden binnen de onderwijscontext.

3) kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden met aandacht voor onder meer:

·         zowel zelfstandig als samen;

·         vanuit een vakspecifiek, multi- en interdisciplinair perspectief;

·         op groeps- en organisatieniveau;

·         aangepast aan de startsituatie van alle leerlingen;

·         met aandacht voor taalsensitief leren;

·         inclusief het ontwerp en de selectie van leermateriaal.

4) kan een beredeneerd standpunt innemen over, en actief deelnemen aan en bijdragen aan het (inter)nationale publieke debat over actuele maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelingen binnen de drie eerder genoemde domeinen in leerresultaat 1.

5) kan initiatief en verantwoordelijkheid nemen om zelfstandig en in samenwerking actief innovaties uit het brede onderzoeks- en onderwijsveld te zoeken en te ontwikkelen op basis van praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek.

Voor de cursus is een voldoende niveau Engels (minimaal B2-niveau, maar er is geen formele controle) noodzakelijk.

Deze cursus is bedoeld voor studenten die een lerarenopleiding volgen, zoals een educatieve master. Andere studenten zijn welkom, maar moeten zich bewust zijn van en geïnteresseerd zijn in lesgeven en bekend zijn met de basiswoordenschat ervan. Om praktische redenen is het aantal studenten in deze cursus beperkt tot ca. 80 - 100 studenten, verdeeld over de verschillende instellingen van de Associatie KU Leuven. Bij meer inschrijvingen dan plaatsen krijgen studenten die geen lerarenopleiding volgen een lagere prioriteit.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Innovatieve onderwijsbenaderingen: globale perspectieven [ASSOC][EDU] (B-LUCA-L55621)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-opdracht18 urenTweede semesterTweede semester
Magerman Maureen |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Leuven)

Het cursusonderdeel

1.    reflecteert op een reeks benaderingen in het huidige onderwijs;

2.    onderzoekt innovatieve benaderingen in het onderwijs;

3.    ontwikkelt nieuwe benaderingen die jongeren in staat stellen een onderling verbonden toekomst van de mensheid en de planeet vorm te geven.

Onderwerp 1. Onderwijstechnologie

In een digitaal tijdperk worden leraren overweldigd door online leeroplossingen, tools en apps. Er is vraag naar specifieke competenties om een ​​instrument te selecteren en deze vervolgens correct en doelgericht in te zetten in het leerproces. In deze sessie reflecteren we op raamwerken om digitale leeroplossingen vanuit onderwijsperspectief te onderzoeken. Waar versterkt digitale didactiek het leerproces? Wat zijn de bedreigingen? Studenten maken kennis met een aantal concrete toepassingen die formatieve beoordeling, personalisatie, interactie en motivatie kunnen verbeteren. Ook opkomende technologieën als kunstmatige intelligentie en uitgebreide realiteit in de klas komen aan bod.

Onderwerp 2. Synchroon hybride leren

Hybride vindt zijn soortgenoten in termen als blended, hyflex, comodaal, synchroon en online lesgeven/leren, wat niet voor een duidelijk begrip zorgt, maar eerder misvattingen en verwarring veroorzaakt.Tijdens de introductie van deze innovatieve benadering van lesgeven worden de volgende aspecten geanalyseerd: pedagogische uitdagingen, studentenbetrokkenheid in een hybride setting, het ontrafelen van de complexiteit van effectieve hybride leeromgevingen, technologische uitdagingen: leer- en onderwijsruimte: toolsetperspectieven en effectieve scenario’s/ protocollen in een hybride omgeving. Ook bespreken we de toegevoegde waarde voor uw cursusontwerp en de verschillen met een traditionele face-to-face setting.

Onderwerp 3. The classroom extended

In deze module worden studenten uitgedaagd om de grenzen van het klaslokaal op te heffen en er sociale, culturele, museale en publieke praktijken bij te betrekken. Het uitgebreide klaslokaal wordt verrijkt door samenwerking en inclusie door openheid en sociaal bewustzijn.

Onderwerp 4. Transformatief onderwijs

Door adolescenten op te voeden tot betrokken wereldburgers en changemakers voor duurzame ontwikkeling worden leraren uitgedaagd hun lesmethoden te transformeren. In deze module onderzoeken we hoe docenten hun leerlingen kunnen aanmoedigen om te luisteren en vragen te stellen voor een diep begrip, zich complexe systemen en mogelijke toekomsten voor te stellen, en deel te nemen als agenten van verandering.

Onderwerp 5. VR/AR 1

Hoe kan AR/VR (augmented en virtual reality) worden gebruikt om moeilijke onderwerpen als biologie, mondiaal burgerschap en kunsteducatie aan te pakken?

  • Geschiedenis van augmented reality, virtual reality, mixed reality en de technologie ervan
  • Augmented reality in uw klaslokaal: mogelijkheden
  • Applicaties die u helpen augmented/virtual reality in uw lessen op te nemen

Onderwerp 6. VR/AR 2

Deze sessie gaan we dieper in op VR. U krijgt praktijkervaring met de Meta Quest 2 VR-headset en leert hoe u deze apparaten effectief kunt beheren in uw klaslokaal. Daarnaast verkennen we het proces van het creëren van uw eigen VR-ervaringen.

Lesondersteunende PowerPoint-presentaties en aanvullende documentatie ter ondersteuning van de lessen en voor zelfstudie verschijnen op Toledo / Canvas.

In de online leeromgeving worden actuele bronnen getoond of gecommuniceerd.

Bij dit opleidingsonderdeel reis je met de trein naar de verschillende leslocaties. Studenten dienen rekening te houden met een maximale kostprijs van € 70.

Deze cursus staat open voor alle studenten van de internationale onderwijsopleiding van de Associatie KU Leuven en wordt daarom in het Engels gegeven.

Tijdens ca. Er worden 18 contacturen, verspreid over 6 dagen op 6 verschillende locaties in Vlaanderen, lezingen en groepsopdrachten georganiseerd. Studenten kunnen met de trein naar de verschillende locaties reizen.

In de middag kunnen studenten zich aanmelden voor een internationale activiteit op de locatie waar de les plaatsvindt.

Voor sommige lessen wordt een kleine voorbereidende opdracht meegedeeld.

Evaluatieactiviteiten

Innovatieve onderwijsbenaderingen: globale perspectieven [ASSOC][EDU] (B-LUCA-L83326)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Op het einde van het opleidingsonderdeel realiseren de studenten een groepsopdracht in kleine groepjes van minimaal 2 personen en een maximaal aantal studenten waarbij toch iedereen een substantiële bijdrage kan leveren. Bij dit groepswerk bereiden studenten een korte gezamenlijke presentatie van 5 tot 10 minuten voor op hun eigen campus. Deze korte presentatie kan in een format naar eigen keuze zijn, maar bevat minimaal één poster, afbeelding of korte video die als samenvatting of overzicht kan dienen. Dit kan worden aangevuld met andere materialen. Alle studenten uit de groep wonen hun eigen presentatie bij, die plaatsvindt tijdens de tweede examenperiode.

Voor de presentatie kiezen studenten één (eventueel: meerdere) innovatieve onderwijsbenaderingen die tijdens de cursus worden gedemonstreerd en vertalen deze naar hun eigen lesonderwerp en context. Hiervoor zoeken ze naar aanvullende of achtergrondinformatie en naar een manier om deze aanpak toe te passen in de klaspraktijk door middel van oefeningen, lesplannen, een leerlijn of een vergelijkbaar format.

De opdracht wordt beoordeeld door docenten van de eigen instelling te begeleiden. Studenten kunnen enkel slagen als ze minstens vijf van de zes sessies fysiek aanwezig waren (behalve bij geattesteerde afwezigheden).

De opdracht wordt beoordeeld met voldoende/niet geslaagd.

Evaluaties die (onterecht) niet tijdig zijn ingediend, worden niet beoordeeld.

Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvas- of Blackboard-omgeving van dit opleidingsonderdeel.

De tweede examenkans verloopt volgens dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans. Eventuele uitzonderingen worden gecommuniceerd via de Canvas- of Blackboard-omgeving van dit opleidingsonderdeel.