Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Issues in Music Education [ASSOC] (B-LUCA-L42986)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
3 studiepuntenEngels18 urenTweede semesterTweede semester
De Baets Thomas (coördinator) |  De Baets Thomas |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Leuven)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • een aantal actuele onderzoeksthema’s in de muziekeducatie te situeren en toe te lichten;
  • muziekpedagogische en pedagogisch-onderwijskundige begrippenkaders te integreren bij de bespreking van concrete onderzoeksthema’s;
  • bij zijn reflectie over het eigen muziekeducatieve handelen een verband te leggen met bestaande theoretische inzichten en actuele onderzoeksthema’s;
  • concrete voorbeelden te geven van muziekeducatieve praktijken als illustratie van actuele onderzoeksthema’s.

Geen specifieke begintermen.
Dit opleidingsonderdeel kan ook gevolgd worden door KU Leuven studenten.
Maar er zijn beperkingen op het aantal deelnemers.

Specifieke richtlijnen voor KU Leuven studenten met interesse om dit opleidingsonderdeel  te volgen:
- aanmelden via https://www.luca-arts.be/nl/iuni als 'interuniversitair student'
- geef daarin je studentnummer, de campus en de naam van het opleidingsonderdeel dat je wenst te volgen op
- LUCA School of Arts informeert je daarna over het verdere verloop
Let op: de aanmelding volstaat niet als inschrijving!

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Issues in Music Education [ASSOC][EDU] (B-LUCA-L55216)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum18 urenTweede semesterTweede semester
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Leuven)

De muziekeducatie is voortdurend in beweging. In dit opleidingsonderdeel worden actuele onderzoeksthema’s als vraagstukken geïntroduceerd en geanalyseerd.

In elke les wordt één van volgende thema’s uitgediept:

  • Research traditions in music education
  • Music education philosophy
  • Improvisation and creation
  • Community music
  • A brief history of ‘school music’ in Flanders
  • An international/comparative perspective on music education
  • Music education and technology
  • The profile of the music teacher
  • Listening as central musical behavior
  • Vocal and instrumental development

Powerpoints (in het Engels) tijdens de les en beschikbaar op Toledo.

Artikels en literatuur (deels afhankelijk van de muziekpedagogische actualiteit).

Selectie uit de literatuur (academiejaar 2022-2023):

Bowman, W. (2012). Music’s place in education. In G. McPherson, & G. Welch (Eds.), The Oxford Handbook of Music Education (Vol. 1) (pp. 21-39). Oxford University Press.

Espeland, A., Kvile, S., & Holdhus, K. (2021). Teacher agency and teacher improvisation: A study of experienced teachers and student teachers in music classrooms. Research Studies in Music Education, 43(3), 311-328.

Hennessy, S. (2016). Researching music education in Europe. In T. De Baets, G. Sammer, & A. de Vugt (Eds.), International cooperation (European perspectives on music education, Vol. 5) (pp. 185-195). Helbling.

Kertz-Welzel, A. (2005). The pied piper of Hamelin: Adorno on music education. Research Studies in Music Education, 25, 1-10.

Regelski, T. (2007). ’Music Teacher’ – Meaning and Practice, Identity and Position. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 6(2).

Schippers, H. (2010). Facing the music: Shaping music education from a global perspective. Oxford University Press. (Chapter 6)

Tse, M. (2018). The Work-Concept and the Wind Band. Canadian Music Educator, 59(2), 18–22.

Verneert, F., Nijs, L., & De Baets, T. (2021). A space for collaborative creativity. How collective improvising shapes 'a sense of belonging'. Frontiers In Psychology, 12, Art.No. 648770, 1-17.

De practica bestaan uit instructiemomenten, discussiecolleges en verwerkingsopdrachten in groep. Van studenten wordt verwacht dat ze het gevraagde cursusmateriaal voor de bijeenkomsten bestuderen. De communicatie over de verschillende opdrachten en deadlines gebeurt via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Issues in Music Education [ASSOC][EDU] (B-LUCA-L82986)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het mondelinge examen vindt plaats in de tweede examenperiode.

De student studeert 7 van de 9 behandelde thema’s en diept één thema naar keuze uit.

Een kwartier voor aanvang van het mondelinge examen krijgt de student een formulier waarop hij de 8 gekozen thema’s en het uitgediepte thema aanduidt.

Het mondelinge examen zelf duurt 15 minuten en bevat zowel open als gesloten vragen. De student krijgt 2 hoofdvragen (en vervolgens bijvragen) over het geheel van het opleidingsonderdeel (OPO), en 2 hoofdvragen (en vervolgens bijvragen) over het uitgediepte thema.

Niet deelnemen aan het examen resulteert in een NA (niet aanwezig) voor het OPO.