The Practice of Everyday [ASSOC] (B-LUCA-K44561)
Doelstellingen
Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op het einde van dit OPO is de student in staat om:
- de positie en het potentieel van een dagelijkse praktijk in het werk van de besproken kunstenaars en schrijvers kritisch te beoordelen;
- een dagelijkse praktijk te ontwikkelen in relatie tot eigen artistiek werk en beeldtaal;
- de uitkomst van een experimentele dagelijkse praktijk te presenteren en te conceptualiseren;
- een dagelijkse praktijk kritisch te waarderen als artistieke onderzoeksmethode;
- het kritische en politieke potentieel van dagelijkse praktijken in het algemeen te bespreken;
- gezamenlijk een onderzoeksseminarie te organiseren over de dagelijkse praktijk binnen artistiek onderzoek.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Studenten moeten geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van een dagelijkse praktijk als onderstroom, oefening en training voor ander werk.
Studenten moeten bereid zijn om de dagelijkse praktijk in verschillende disciplines te verkennen.
Studenten zijn bereid actief deel te nemen aan groepsdiscussies en presentaties.
Studenten zijn bereid mee te werken aan de organisatie van een onderzoeksseminarie.
Studenten van de KU Leuven die niet zijn ingeschreven in een artistiek MA-programma, moeten interesse hebben in hedendaagse kunstpraktijken en bereid zijn om artistieke onderzoeksmethoden te verkennen en te testen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Master in Music (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: muziektherapie (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. The Practice of Everyday [ASSOC] (B-LUCA-K64968)
Inhoud
Kunstenaars en onderzoekers hanteren gedurende hun hele carrière vaak een vastomlijnde dagelijkse routine: ze gebruiken schetsboeken of dagboeken, ze doen dagelijkse observatieoefeningen, of ze volgen een strikte routine om hun dag in te delen. Soms wordt deze praktijk onderdeel van hun ‘openbare’ werk, soms blijft het onder de radar, maar fungeert het als een specifieke werk- en onderzoeksmethode die in andere projecten wordt meegenomen. Deze cursus biedt een kritisch perspectief op de ontwikkeling van een dagelijkse praktijk, zowel als onderstroom/oefening/training van een artistieke praktijk als een artistieke onderzoeksmethode om een kritische positie als kunstenaar te ontwikkelen. Enerzijds worden de studenten uitgenodigd om tijdens de cursus te experimenteren met en het ontwikkelen van hun eigen dagelijkse praktijk. Anderzijds zullen we de positie en het potentieel van dergelijke onderzoekspraktijken kritisch beoordelen door te kijken naar diverse voorbeelden van kunstenaars, schrijvers en wetenschappers.
Studiemateriaal
Al het studiemateriaal en een leeslijst worden gedeeld op Toledo.
Toelichting werkvorm
Er wordt gewerkt met een mix van werkvormen. De lestijd zal voornamelijk worden gebruikt voor korte presentaties, groepsdiscussies, voorbereiding van het onderzoeksseminarie en feedbacksessies. Om zich op de lessen voor te bereiden, zullen de studenten tekstmateriaal moeten lezen en verwerken. Elke student ontwikkelt een project op basis van een dagelijkse routine tijdens de cursus. Tijdens de cursus organiseren studenten een onderzoeksseminar om verschillende inzichten over het onderwerp samen te brengen en uit te dagen.
Evaluatieactiviteiten
The Practice of Everyday [ASSOC] (B-LUCA-K84561)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie is gebaseerd op de volgende elementen:
- participatie tijdens de lessen: studenten worden geacht actief deel te nemen aan groepsdiscussies en aan de voorbereiding van het onderzoeksseminarie (20%)
- de kwaliteit van een persoonlijk portfolio dat het proces van een dagelijkse praktijk weerspiegelt (40%)
- een mondeling examen waarbij de student het persoonlijk portfolio presenteert, in een bredere context van de dagelijkse praktijk plaatst en op basis daarvan kritisch bespreekt (40%)
De datum van het mondeling examen is ook de deadline voor het inleveren van het persoonlijk portfolio.
Toelichting bij herkansen
Het herexamen volgt dezelfde modaliteiten als het regulier examen. Het cijfer voor participatie tijdens de lessen blijft behouden. Indien de kwaliteit van het persoonlijk portfolio een 10+ heeft gekregen, kunnen studenten hetzelfde portfolio hergebruiken voor het mondeling examen. Zo niet moeten ze een nieuw portfolio presenteren.