Too Body To Fail [ASSOC] (B-LUCA-K35137)
Doelstellingen
Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hedendaagse ontwikkelende kunst- en ontwerppraktijken zijn performatief: terwijl we produceren, houden we ons bezig met permanente blootstelling. We bewegen door studio bezoeken, voeren desk crits uit en voeden onze schermen met gecultiveerde online personae. Altijd aan, online, live. Praktijk is ook collectief, in gesprek, verbonden en openbaar: Door ons onder te dompelen in performance-experimenten zullen we onze ervaringen en ons begrip van de performatieve en fysieke/virtuele aanwezigheid van onszelf en onze praktijk uitbreiden.
Bovendien delen architecten en kunstenaars een rol, aangezien hun fysieke aanwezigheid cruciaal is voor begrip, worden, maken - in verbinding met verschillende gebruikers en publiek. In een reeks workshops zullen we de fundamenten van performance verkennen en praktijken van belichaming uitproberen. We zullen actief en collectief performance onderzoeken als het construeren van lichaamsbewustzijn, groepsgevoeligheden, ruimtelijke vrijgevigheid en samenwerking.
De student is in staat performance te contextualiseren in architectuur en beeldende kunst.
De student zal historische kennis opdoen van performance en "practices of embodiment".
De student is in staat performatieve kennis te delen met de klas (en een breder publiek).
De student is in staat zijn/haar kennis van "practice of embodiment" te integreren in zijn/haar eigen artistieke en ruimtelijke praktijk.
De student zal kritisch denken ontwikkelen binnen een "practice of embodiment".
Op basis van deze doelstellingen worden de volgende leerresultaten gerealiseerd: 3, 4 en 5.
3. Kennis en inzicht ontwikkelen in de sociale, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunst en artistieke praxis.
4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit visuele experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
5. Een (audio)visuele taal ontwikkelen, vertrekkend vanuit nieuwsgierigheid met een zelfreflectieve houding.
Begintermen
No "volgtijdelijkheid": this course unit can be taken freely.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Courses for exchange students Visual Arts (Ghent)
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Master in Music (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: muziektherapie (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Too Body To Fail [ASSOC] (B-LUCA-K51737)
Inhoud
Hedendaagse kunst- en ontwerppraktijken zijn performatief: terwijl we produceren, houden we ons bezig met permanente blootstelling. We bewegen door studio bezoeken, voeren desk crits uit en voeden onze schermen met gecultiveerde online personae. Altijd aan, online, live. Praktijk is ook collectief, in gesprek, verbonden en openbaar: Door ons onder te dompelen in performance-experimenten zullen we onze ervaringen en ons begrip van de performatieve en fysieke/virtuele aanwezigheid van onszelf en onze praktijk uitbreiden.
Bovendien delen architecten en kunstenaars een rol, aangezien hun fysieke aanwezigheid cruciaal is voor begrip, worden, maken - in verbinding met verschillende gebruikers en publiek. In een reeks workshops zullen we de fundamenten van performance verkennen en "practices of embodiment" uitproberen. We zullen actief en collectief performance onderzoeken als het construeren van lichaamsbewustzijn, groepsgevoeligheden, ruimtelijke vrijgevigheid en samenwerking.
Door middel van performance verkennen de deelnemers van dit seminar engagerende performatieve strategieën. We zullen verschillende aspecten van improvisatie en realtime compositie onderzoeken, in dialoog met hedendaagse thema's en politiek, onderwijs en de samenleving in het algemeen. We zullen buiten de studio treden en performance inzetten als een instrument om reële situaties "te verstoren". TOO BODY TO FAIL verdiept het begrip van "het zelf" en begeleidt studenten naar kritische posities om positief en productief om te gaan met de werelden om hen heen.
Trefwoorden: performance, samenwerking, uitwisseling, workshop.
Studiemateriaal
Voor deze cursus moet je comfortabele kleding dragen en schoon zijn:
Een shirt met lange mouwen, lange (trainings)broek en lichte sneakers.
Respectvol zijn naar anderen betekent dat je schone kleding draagt naar elke les. De kleding moet tussen de lessen door gewassen worden. Besteed aandacht aan je persoonlijke hygiëne. Douche, zorg voor een frisse adem en gebruik antitranspirant of deodorant (en houd wat deodorant in je tas voordat je naar de les komt).
Toelichting onderwijstaal
The course will be in English.
Toelichting werkvorm
We zullen bewegingslessen, lezingen en performance-evenementen binnen en buiten de school organiseren.
Evaluatieactiviteiten
Too Body To Fail [ASSOC] (B-LUCA-K75137)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Er is permanente evaluatie, met verschillende toonmomenten en presentaties.
Toelichting bij herkansen
We will ask the students to write 1) an essay on a given practice of embodiment, and 2) create a videodocument of a performance, which the student has to develop.