Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Exploring Fiction, Sharing Reality [ASSOC] (B-LUCA-K34365)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
6 studiepuntenEngels24 urenTweede semesterTweede semester
Van Imschoot Tom (coördinator) |  Van Imschoot Tom |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie.
LET OP: deze cursus heeft beperkingen op het aantal deelnemers!
Voor studenten van de faculteit architectuur zijn er drie plaatsen gereserveerd. Ze worden toegewezen aan de hand van de elective keuze zoals deze georganiseerd wordt door de faculteit architectuur zelf. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intellectual-artistic basis

- The student can envision, identify and develop an essay on fiction or a fiction including an essay, in accordance with the work of specific writers and filmmakers. (knowledge, skill)

- The student can reflect on the status of fiction within the art field, past and present. (skill)

- The student can trace, denote and work with the notion of fiction, non-fiction and essayism in his own artistic project. (skill, attitude)

- The student is aware of the influence of fictive and non-fictive traditions on his or her own artistic practice. (attitude)

Research attitude

- The student can use theoretical and critical input to gain insights and develop working methods for his or her own practice. (knowledge, skill)

- The student can engage in a dialogue with teachers and fellow-students in order to sharpen and (re)direct his or her own views. (skill, attitude)

- The student is able to actively research – individually and in group – which artistic or literary concepts and strategies might fuel his or her own artistic trajectory. (knowledge, skill, attitude)

- The student is able to integrate critical and theoretical insights in a self-made work of fiction (knowledge, skill).

Communication

- The student is able to cooperate with fellow-students in order to conceive and present an essay. (skill, attitude)

- The student can publicly reflect on his or her own process, and relate this process to his own artistic trajectory.(skill)

- The student is able to write an essay that critically scrutinizes the possibilities of fiction and the impact of its trajectory on his or her own artistic project, e.g. in a story of his of her own (skill, attitude)

- The student can start a dialogue with different kinds of audiences. (skill)

- The student is disciplined and autonomous enough so as to sustain and develop his or her own practice in a changing societal environment. 

- The student is able to take final responsibility in the realisation of an (artistic) project.

 

By means of these objectives this part of the educational program aims at the following education-specific results: 1, 3, 4 and 6.

 

The student must have followed all Bachelor’s degree courses before or must take up remaining courses of the Bachelor’s degree simultaneously with the master’s seminar.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K34301 : Masterseminarie Literatuur II (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Exploring Fiction, Sharing Reality (B-LUCA-K51276)

6 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Hebben wij fictie nodig? En indien ja, waarom? Kunnen we de realiteit op zich niet aan?

Dit masterseminarie vertrekt van de observatie dat het onmogelijk is om je een (of de) wereld voor te stellen zonder fictie. Zelfs het idee van zo’n eengemaakte, globale wereld is een fictie. Fictie is dan ook niet zomaar gelijk te stellen met iets wat niet bestaat en louter verzonnen is, zoals we gebruikelijk aannemen. Fictie vormt een vaak ongezien, maar onmiskenbaar deel van de manier waarop we onze alledaagse werkelijkheid opbouwen en bewonen – kijk maar naar je zelfbeeld als evident (maar complex) voorbeeld. Fictie is dus een onderdeel van de wereld die we delen, ze maakt de wereld op een specifieke manier deelbaar. 

Dat is ook het punt waarop de kunst in het geding komt. Hoe verhouden literaire of met kunst geconstrueerde ficties zich ten opzichte van de ficties waarmee we leven, de fictie die we delen als onderdeel van de manier waarop we onze wereld bouwen? Dienen die literaire (of artistieke) ficties om aan de realiteit te ontsnappen, om haar te vermijden, of vormen ze juist om een manier om ons met die realiteit te confronteren en ermee in het reine te komen? Wat maakt het verschil tussen de ene fictie en de andere? En waar zoeken we eigenlijk zelf naar als we ons bewust in een fictie begeven? Geluk, vergetelheid? Of het vlees van de realiteit zelf, haar ongrijpbare waarheid die plotseling tastbaar gemaakt wordt?

Om grip te krijgen op deze onderzoeksvragen zullen we gebruiken van fictie in onze eigen tijd zowel bestuderen als dat we zelf een fictie zullen maken, om zo een diversiteit aan mogelijke invalshoeken op fictie en de onderwerpen die ermee samenhangen te genereren - als praktisch zoeklicht in het labyrint waar fantasie aan werkelijkheid, ‘Dichtung’ aan ‘Wahrheit’ raakt. We starten het seminarie vanuit collectieve reflectie, samen lezen, kijken en beschouwen (zowel theoretisch als artistiek, met ruimte voor denkers en kunstenaars als D.W. Winnicott, Olivia Laing, Oliver Sacks, Walter Benjamin, Mark Fisher, Adam Curtis, Sianne Ngai, Jorge Luis Borges, Marguerite Duras, Italo Calvino, Audre Lorde, Toni Morrison,…). Geleidelijk aan zullen we die colletieve beschouwingen en actieve discussies vervolgens vermengen met feedbackrondes (zowel individueel als peer to peer) die zullen helpen om je eigen fictie verder te ontwikkelen en deelbaar te maken. Alles bij elkaar kan je zeggen dat we ‘fictie’ als medium van binnen en van buiten zullen verkennen om juist te begrijpen welke realiteit we vandaag met elkaar delen, waarom we daarvoor nu juist fictie nodig hebben en hoe we die 'gedeelde realiteit' juist door fictie kunnen bevragen. Want een gedeelde realiteit, wat is dat? Welke realiteit, wiens realiteit? De onpersoonlijke realiteit van de klimaatverandering die we met elkaar delen en die het idee van een toekomst zowat blokkeert, of juist louter je persoonlijke? Waar raakt het ene aan het andere?

Als je interesse hebt in een hedendaagse analyse van hoe macro en microficties in samenhang met elkaar onze realiteit bepalen en je wil onderzoeken hoe artistieke, zelfbewuste ficties ons toelaten om de relatie te herijken tussen wat reëel en irreëel of waar en vals is, dan wordt dit seminarie je tweede thuis. Je zal aangemoedigd worden om je eigen beschouwelijke kijk op fictie te ontwikkelen, vanuit je specifieke interesse in noties of aspecten die ermee samenhangen (identiteit, ideologie, apocalyptiek, profetisme, liefde voor illusies of vechten met desillusie, om maar enkele dingen te noemen). En uiteindelijk word je ook praktisch uitgedaagd om uit te vissen hoe je zelf met fictie wil omgaan in je eigen werk: als een feest van onze verbeeldend vermogen, als kritisch werktuig om illusies te doorprikken waarmee we leven of als een noodzakelijke omweg om dichter te komen bij een gedeelde realiteit zelf…

Fictie wordt zo een zaak van esthetiek, ethiek en politiek, maar niet het minst ook: een plezier om mee te spelen. 

Reader of essays. List of must-see-films and must-read-novels. 

Onderzoekseminarie dat vertrekt vanuit theoretische en artistieke input, collectieve lectuur, screening en beschouwing, waarin discussie wordt aangemoedigd over literatuur en gebruik van fictie in andere artistieke disciplines, afgewisseld met kleine (groeps)presentaties, workshopgerichte sessies en peer to peer-feedback waarin een zelf te maken fictie centraal staat. Indien nodig, vanwege gezondheidsmaatregelen zoals tijdens de corona-pandemie, zal voornamelijk online lesgegeven worden, anders wordt naar een afwisseling van fysieke en digitale bijeenkomsten gestreefd (met fysieke bijeenkomsten die bij gelegenheid langer kunnen duren om de verplaatsing extra waardevol te maken).  

Evaluatieactiviteiten

Exploring Fiction, Sharing Reality (B-LUCA-K74365)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Evalutievorm: participatie (20%) and gedurige ontwikkeling van een eigen fictie die vanuit een persoonlijke insteek reflecteert op de materie die voorligt en de onderwerpen die tijdens het seminarie ter sprake komen (80%). 

Je participatie aan het masterseminarie geldt voor 20 procent van het eindtotaal in de evaluatie en houdt in concreto lees- en presentatieopdrachten, actieve deelname aan de discussie tijdens de bijeenkomsten en deelname aan de feedbackrondes in. 

Er zijn twee evaluatiekans tijdens het academiejaar. 

Wanneer je participatiegraad ontoereikend is of wanneer niet wordt deelgenomen aan een presentatie of feedbackronde (individueel of peer to peer) zal de student een vervangopdracht moeten maken in aanvulling op de eindopracht (zelfgemaakte fictie) om toegelaten te worden tot de tweede examenkans.