Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Care in Crisis [ASSOC] (B-LUCA-N44000)

6 studiepuntenNederlands48 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Hendriks Niels (coördinator) |  Hendriks Niels |  Wilkinson Andrea |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, game design, televisie-film Genk)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In dit opleidingsonderdeel gaan we participatief, mensgericht en activistisch te werk.

We werken volgens de 3 principes van exploring, making en storytelling.

EXPLORING:

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
De student verwerft inzicht in de juiste methodes voor gebruikersonderzoek.
De student kan participatieve onderzoeksmethoden gebruiken.
De student kan veldonderzoek opzetten.
De student verkent hoe hij design/maken kan gebruiken als instrument om meer kennis te vergaren in een sociale, culturele of maatschappelijke context.

MAKING:

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
De student kan, onder begeleiding, onderzoekend ontwerpen/maken.
De student kan volgens verschillende methodes ontwerpen (ideation, brainstorm, …) in functie van de context.
De student is in staat het ontwerp te realiseren. 
De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm.
De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.

STORYTELLING:
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
De student kan schriftelijk rapporteren
De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.
De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. 
De student gaat actief op zoek naar feedback in verschillende omgevingen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Care in Crisis [ASSOC] (B-LUCA-N62615)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht48 urenTweede semesterTweede semester
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, game design, televisie-film Genk)

In dit vak leren studenten inclusief, participatief, mensgericht en activistisch te ontwerpen en te maken.

We gebruiken in dit vak het principe maken in de ruimste betekenis: van een animatiefilm, over een game, kortfilm, een dienst, een herdenking van een systeem, een meubel, etc.

Het doel is om tot komen tot kritische en impactvolle creaties rond een doelgroep die zich 'on the fringes' bevindt (aan de rand).

Opdrachten kunnen handelen over ondermeer queering society, rouwverwerking, zelfregulatie van kinderen met autisme, seksualiteit bij ouderen, etc.

De opdracht(en) zullen leiden tot concrete prototypes, films, games, enz. en reflecties die op een onderzoekende en 'makende' manier tot stand komen.

De meeste materialen  zijn aanwezig op de campus. De student wordt op de hoogte gebracht van de extra materialen die moeten meegebracht worden (indien nodig).

Schetsmateriaal, camera, laptop kunnen handige hulpmiddelen zijn.

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Opdracht(en) die resulteren in fysieke en/of digitale modellen en objecten, films, games, enz. vergezeld van een verslag(en) en presentatiemoment(en).

Wanneer studenten in de tweede examenperiode een onvoldoende halen dan kan voor de herkansing een vervangopdracht voorzien worden.

Evaluatieactiviteiten

Care in Crisis [ASSOC] (B-LUCA-N84000)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

Er is geen (proces)begeleiding voorzien tussen de tweede en de derde examenperiode.

Wanneer studenten in de tweede examenperiode een onvoldoende halen dan kan voor de herkansing een vervangopdracht voorzien worden.