Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

What's Next 2 [ASSOC] (B-LUCA-N43956)

6 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Erna Joery (coördinator) |  Erna Joery |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC fotografie Genk)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onderzoeken:

De student kan zijn/haar eigen onderzoek individueel opzetten en uitvoeren. (1)

De student kan de maatschappelijke en/of artistieke relevantie van zijn/haar individueel onderzoek aantonen. (2)

Ontwerpen, creëren en realiseren

De student is in staat zijn/haar ontwerp/creatie te realiseren – in groep of individueel. (7)

De student kan methodes combineren en kan werken binnen verschillende contexten. (8)

De student creëert zijn/haar persoonlijke stijl. (9)

 

Analyseren en verbanden leggen

De student legt nieuwe verbanden. Hij/zij gaat op zoek naar patronen en creëert nieuwe verbanden die hij tot uiting weet te brengen in een ontwerp/creatie. (10)

De student legt nieuwe verbanden en creëert nieuwe kennis. (11)

 

Organiseren & Communiceren

De student communiceert in beeld, woord en geschrift over zijn of haar visie, werk en werkwijze. (12)

De student kan functioneren binnen verschillende organisatiestructuren. (13)

 

Reflecteren

Vanuit verschillende kennisdomeinen kan de student reflecteren op zijn werk, creatief proces en identiteit als beeldend kunstenaar of vormgever.  De student analyseert en reconstrueert zijn/haar portfolio tot een eigenzinnig afstudeerprofiel dat samenhangend is. (20)

De student is zich bewust van zijn/haar eigen kunnen en de eigen ambities.

Het werk van de student reflecteert zijn persoonlijke visie. (22)

 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. What's Next 2 [ASSOC] (B-LUCA-N62569)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum24 urenTweede semesterTweede semester
Erna Joery |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC fotografie Genk)

What's Next 2 is een experimentele ruimte waarin masterstudenten oefeningen doen op het presenteren en het vertalen van hun werk naar nieuwe, uitdagende contexten. Dit opleidingsonderdeel is een uitnodiging tot discussie wat betreft het voorstellen van artistiek werk. In vijf verschillende oefeningen zullen de studenten geconfronteerd worden met nieuwe contexten voor hun werk, alsook zullen ze in vraag stellen in welke mate een werk kan bijdragen tot dialoog. Binnen deze context wordt het artistiek maken niet gereduceerd tot het produceren van materiaal, maar ook naar het actief opzetten van een dialoog tussen maker, object en beschouwer.  Het toonmoment zal de leidraad volgen in deze lessenreeks en brengt ons samen om opinie en parallelle gedachten met elkaar te delen. Wat communiceer je? Wat is een presentatie? Welke beperkingen brengen nieuwe inzichten? Hoe vertaal je een werk / object / performance naar een dialoog? Wanneer is een werk af? Kan je ook andermans werk vertalen? “Kunst is niet wat je ziet, maar hoe je het ziet.” - John Berger. Niet enkel de persoonlijke positie van de kijker, maar ook de presentatie van het werk maakt een kunstwerk af.

Deze studio dient het experiment, er is geen goed en fout. Er is de onderzoekende verrijkende houding die voorbereidend is op de uiteindelijk masterpresentatie discipline overstijgend.

Een bewustzijn van verschillende ruimtelijke en scenografische technieken wordt geactiveerd. Gekende presentatie- en tentoonstellingstechnieken en praktijken worden begeleid op maat van de student.

Het basismateriaal dat wordt aangeboden is een presentatie en enkele teksten uit verschillende publicaties (John Berger, Guy Debord...). De volledige leeslijst wordt aan de start van het vak gedeeld met de studenten. 

Het verdere studiemateriaal wordt systematisch opgebouwd met de studenten in dialoog waarbij er wordt gekeken naar kunstgeschiedenis, kunstactualiteit en publieksbemiddeling.

 

Binnen dit opleidingsonderdeel wordt er gewerkt met vijf verschillende opdracht die bijdragen aan het totaal. Elke opdracht wordt helder omschreven bij de start via het online communicatie-kanaal Toledo / Ultra. De lessen zullen inhoudelijk worden ondersteund door hoorcolleges, daarnaast zal er ook tijdens de lestijden ruimte zijn om te werken aan de verschillende opdrachten.  

Evaluatieactiviteiten

What's Next 2 [ASSOC] (B-LUCA-N83956)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het vak What's Next 2 kent de volgende verdeling: 

  • 15% per opdracht (5 opdrachten) Deze opdrachten kennen strikte deadlines tijdens het semester. 
  • 5% peer evaluatie die wordt toegekend door de andere studenten op de eindopdracht.
  • 20% medewerking tijdens contactmomenten. 

Herkansing is mogelijk voor 75% van de totaal te verdienen punten. Er is geen herkansing mogelijk voor de peer-evaluatie en voor medewerking tijdens contactmomenten. 

De opdrachten die lager scoren dan 10/20 worden hernomen door de student om te herkansen. (75%) Deze worden geüpload op Toledo / ultra.