Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Shifting Grounds [ASSOC] (B-LUCA-N43842)

6 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
Vrancken Kristof (coördinator) |  Kosten Niek |  Vrancken Kristof |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, game design, televisie-film Genk)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In dit opleidingsonderdeel wordt met de LUCA-leerlijnen rond Onderzoek en Reflectie gewerkt:

1.1 De student kan zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren binnen het artistiek werk en zijn ruime context.

1.2 De student belichaamt en handelt vanuit een onderzoekende en reflecterende houding.

Er geldt geen volgtijdelijkheid. Het strekt evenwel tot aanbeveling dat alle onderzoeksgerelateerde OPO’s van de tot de master toeleidende bacheloropleiding met succes werden beëindigd.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Shifting Grounds [ASSOC] (B-LUCA-N62437)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht48 urenEerste semesterEerste semester
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, game design, televisie-film Genk)

In ‘Shifting Grounds’ verdiepen we ons in de mogelijkheden van een artistieke aanpak bij het zoeken naar een hernieuwde connectie met de natuur. Hoe kunnen verbeeldingsstrategieën, -tactieken en -methodes onze blik verruimen, zodat we openstaan voor alternatieve scenario’s? Vanuit welke aanpak zijn wij in staat om de spreekwoordelijke grond onder onze voeten te verschuiven naar een duurzame relatie met de natuurlijke omgeving en zijn actoren? En wat kan dat betekenen voor de artistieke praktijk?

De studenten maken kennis met experimentele onderzoeksmethodes om de veranderende context van de natuur te exploreren. Ze passen verbeeldingstrategieën toe om een hernieuwde connectie met de natuurlijke omgeving te integreren in een artistieke creatie. De studenten reflecteren hierbij over de rol van diepgaand context-onderzoek in hun kunst en ontwerppraktijk en over hun eigen relatie met de natuur als ontwerper/beeldmaker/mens.

Relevant studiemateriaal wordt tijdens de module aangeven via presentaties, lezingen en/of Toledo.

De lessen worden in het Nederlands gegeven.
Gastlessen of toelichtingen tijdens studiebezoeken kunnen in het Engels of het Frans doorgaan. 

De module start met een introductie van het theoretisch en praktisch denkkader en een verduidelijking van de beoogde doelstellingen. Deze dagen kunnen plaatsvinden op locatie (buiten de campus).
Nadien realiseren studenten een artistiek project via interdisciplinair groepswerk. Extra input en begeleiding zijn voorzien in de vorm van coachingsessies, discussies, etc.
Begeleidingssessies worden individueel/in kleine groep online en/of deels op de campus georganiseerd.

Evaluatieactiviteiten

Shifting Grounds [ASSOC] (B-LUCA-N83842)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten worden individueel geëvalueerd op basis van een (groeps)project en de eindpresentatie van dat project. Voor de beoordeling wordt ook het proces om tot het eindproject te komen (en de documentatie hiervan) mee in rekening genomen.
Tijdens een jury presenteer je je werk op locatie/de campus.
 
Cijferverdeling:
30% Procesevaluatie (niet herkansbaar)
20% Verslag
50% Eindproduct + Presentatie
 
EVALUATIE: VOORWAARDEN
1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN
1. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing.
Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.
Er is geen begeleiding mogelijk tussen de tweede en derde examenperiode.
De beoordeling van de procesevaluatie van de eerste examenkans blijft behouden voor de herkansing.