Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Play in Context [ASSOC] (B-LUCA-N43841)

6 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
Van Eecke Christophe (coördinator) |  Van Eecke Christophe |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, game design, televisie-film Genk)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als LUCA-breed masterkeuzevak dat aangeboden wordt vanuit de EMA AVK-BK combineert dit OPO artistieke doelstellingen uit de leerlijnen voor de masteropleidingen met de opleidingsspecifieke leerresultaten van de EMA.

LEERLIJN 2: CREATIE & REALISATIE

Leerdoel M1. De student moet blijvend ontwerpen, testen, evalueren en aanpassen. Dit vereist dat er plaats is voor persoonlijke maar ook externe reflectie op proces en product. (LUCA leerlijn master 2.2 – EMA OLR 8)

Leerdoel M2. De student moet blijk geven van voldoende nuttige kennis en vaardigheden om in beperkte tijd een volledig maakproces in een artistiek-educatieve context succesvol te doorlopen. (LUCA leerlijn master 2.3 – EMA OLR 1,2)

LEERLIJN 3: COMMUNICATIE & ONDERNEMINGSZIN

Leerdoel M3. De student gaat zelf op zoek naar de gespecialiseerde kennis, vaardigheden en extra begeleiding die nodig zijn om het concept succesvol om te zetten in een prototype en een afgewerkt product en kan ontwerpbeslissingen verantwoorden, communiceren, presenteren en evalueren. (LUCA leerlijn master 3.2 – EMA OLR 9,10)

 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Play in Context [ASSOC] (B-LUCA-N62436)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht48 urenEerste semesterEerste semester
Van Eecke Christophe |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, game design, televisie-film Genk)

Play in Context is gericht op een interdisciplinaire studentengroep die individueel op basis van hun eigen artistieke achtergrond op zoek gaan naar wat zij kunnen betekenen voor een partnerorganisatie en haar beoogde doelpubliek. Concreet wordt ingezet op het voor een publiek ontsluiten van een aspect van lokaal/regionaal erfgoed: een gebouw, plaats, persoon, gebruik, natuur,... die voor de lokale gemeenschap een erfgoedwaarde heeft. Vanuit de eigen discipline wordt de student gevraagd een interventie te ontwikkelen om dit erfgoed voor een doelpubliek te ontsluiten. Zowel het erfgoed als het doelpubliek kunnen vrij worden gekozen, maar altijd in overleg met de docent. De ontwikkelde toepassing moet aansluiten bij het domein van de student maar kan vele vormen aannemen: een film, een fotoreportage, een digitale app, een toepassing van gamification, een online tool, een parcours,... Doel is om op een speels-educatieve manier het publiek informatie te geven over de achtergrond en relevantie van het gekozen erfgoed.

Studenten ontwikkelen een passend te testen prototype, eindontwerp of eindproduct naargelang het gekozen medium. De studenten doorlopen een iteratief proces van ontwerpen, testen, evalueren en aanpassen. We definiëren ‘ontwerp’ in deze context dan ook in de breedst mogelijke zin. Ontwerpen betekent het creëren van een artefact, dienst of ervaring aan de hand van welk materiaal of welke technologie ook. Een artefact kan een digitale interface zijn, een animatie, een film, voorstelling, dienst,… De cursus sluit af met een toonmoment.

Presentaties tijdens contactmomenten, ter beschikking gesteld via Toledo.

Documentatie en literatuur via Toledo.

 

De lessen worden in het Nederlands gegeven.


Gastlessen of toelichtingen tijdens studiebezoeken kunnen in het Engels of het Frans doorgaan.

Deze module combineert seminaries/hoorcolleges over de context van erfgoed en erfgoedwerking met feedbacksessies waar de studenten zelf in dialoog gaan met de docenten.

Van de studenten worden zelfstandige maakactiviteiten verwacht binnen het door de docenten geschapen kader.

Evaluatieactiviteiten

Play in Context [ASSOC] (B-LUCA-N83841)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student ontwikkelt op eigen initiatief een toepassing of ander werkstuk dat een aspect van regionaal erfgoed voor een zelf gekozen doelpubliek ontsluit. De evaluatie is drieledig:

60% van het eindcijfer wordt toegekend op basis van het eindproduct (film, interventie, app, prototype,...) dat op relevante wijze dient te worden gepresenteerd (in situ, als prototype, als digitale toepassing,...) op een afsluitend toonmoment.

30% van het eindcijfer wordt toegekend op basis van een schriftelijk verslag over de doelstellingen, ontwikkeling en evaluatie van het eindproduct. Hierin wordt verwacht dat de student inzicht toont in het doorlopen ontwerptraject, sterktes en tekortkomingen kan identificeren, en kan toelichten hoe het product het beoogde doelpubliek van dienst kan zijn.

10% van het eindcijfer wordt toegekend op basis van het actief presenteren van tussentijdse vorderingen, ontwerpen of iteraties op verschillende feedbackmomenten.

 

Er is geen tweede examenkans.

De opdracht en evaluatie zijn gelijk aan de evaluatie bij de eerste kans. Tijdens de zomervakantie kan de student niet van feedback genieten. Het deelcijfer (10%) voor actieve deelname aan tussentijdse feedbacksessies wordt dan ook behouden uit de eerste examenkans.