Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

CrossLab 2 [ASSOC] (B-LUCA-L43315)

3 studiepuntenNederlands25 urenTweede semesterTweede semester
Schuermans Pieter (coördinator) |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel heeft de student het proces van het samen creëren, experimenteren en exploreren van interdisciplinaire mogelijkheden verfijnd. De student kan hierbij goed initiatief nemen, samenwerken en/of leiding nemen over een project binnen het tijdsbestek van een week, waarin niets anders gepland staat. De studenten creëren samen een unieke nieuwe artistieke productie waarbij elk ook verder artistiek groeit tijdens het doorlopen proces.

OLR Muziek (master) inzake Master in de muziek: 1.1, 2.3, 2.4, 3.1 en 4.1.

Opleidingsspecifieke leerresultaten inzake de Educatieve master in muziek:  1, 4, 6, 11, 15, 19.

De student heeft de toelating hiertoe van de betrokken coördinatoren.

de student:
- heeft de juiste ingesteldheid als maker
- heeft een goede attitude om zich als maker verder te ontwikkelen
- kan over zichzelf reflecteren
- kan zich aan afspraken houden
- betoont inzet

de student:
- heeft een goede algemene culturele ontwikkeling
- heeft een brede interesse.
- kan observeren
- kan standpunt innemen

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. CrossLab 2 [ASSOC] (B-LUCA-L55606)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum25 urenTweede semesterTweede semester
N.
LUCA POC GRADUATE (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

De inhoud is afhankelijk van het project. In de geest van het crosslab ideaal is het de bedoeling om verschillende genres, disciplines, domeinen te combineren. Naargelang het project dat de studenten/docenten uitwerken worden experts ter coaching aangesteld.

Het studiemateriaal hangt af van het project. Meer hierover is te vinden via de organsiatie CrossLab (Toledo).

Het aanbod van projecten wordt zowel door de studenten als de coaches uitgewerkt en door de organisatie CrossLab via Toledo e.a. kanalen gecommuniceerd. De student kan kiezen uit dit aanbod in de mate van de organisatorische haalbaarheid.

Vervolgens werkt de student gedurende een week samen met anderen aan het CrossLabproject, gecoacht door experts. Aan het einde van deze week volgt er een toonmoment.

Evaluatieactiviteiten

CrossLab 2 [ASSOC] (B-LUCA-L83315)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De student wordt geëvalueerd op basis van

  • zijn/haar medewerking aan het project;
  • zijn/haar afgelegde leerproces tijdens het project;
  • het eindresultaat van het Ontwerp/Product;
  • zijn/haar inbreng en vermogen tot samenwerken.

Noodzakelijke voorwaarden om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel:
De student
- moet aanwezig zijn tijdens de sessies (of voor zijn afwezigheid een geldig attest voorleggen);
- moet voorbereid zijn;
- moet zich collegiaal en professioneel opstellen;
- moet een bondig reflectieverslag via enquête indienen, waarbij self- en peerassessment aan bod komen volgens vooropgestelde criteria (zie de Toledocommunity CrossLab).

De evaluatie wordt ondersteund door self- en peerassessment die niet worden gewogen in het resultaat.

Een tweede examenkans (in de derde examenperiode) wordt enkel toegestaan na volwaardige deelname aan de evaluatieactiviteiten bij het opnemen van de eerste examenkans. Dit wil zeggen dat de tweede examenkans pas mogelijk wordt na reguliere deelname aan de Crosslabwerking. De tweede examenkans wordt dus niet aangeboden als uitgesteld examen, behalve op specifieke voordracht van de examenombuds.

Indien een tweede examenkans wordt aangeboden, worden mogelijk andere examenmodaliteiten schriftelijk aan de student gecommuniceerd.