Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Singer songwriter [ASSOC] (B-LUCA-L42842)

6 studiepuntenNederlands60 urenBeide semestersBeide semesters
D'hoe Jeroen (coördinator) |  D'hoe Jeroen |  Kintaert Nele |  N.
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In het OPO Singer Songwriter leer je hoe je tot één van de meest directe vormen van muzikale creatie kan komen: het schrijven en performen van je eigen songs. 

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat de historische en esthetische contexten en evoluties van muzikale vormen en genres te duiden en deze te analyseren (tekst- en muziekanalyse), en om - mede op basis daarvan - een aantal concrete compositiestijlen en -technieken te hanteren in zijn/haar eigen composities, deze uit te voeren en hiervan partituren (in Sibelius/Finale) en (functionele) audio-opnamen (mp3) te realiseren.

Bij het vocaal uitvoeren van de eigen composities kan de student de basistechnieken op het gebied van lichaamshouding, ademhaling, ademsteun en stemgebruik toepassen. Hij/zij vertolkt de muziek op een muzikale en expressieve manier, met een correcte intonatie en communicatieve ingesteldheid. 

Tijdens dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) van de bacheloropleiding Muziek: 1.1, 2.3 en 3.2. 

De student kan vocaal en instrumentaal musiceren, kan functioneel begeleiden op piano en heeft inzicht in tonaal-functionele harmonie en in de werking van de muzikale parameters. Hij/zij heeft een ontwikkeld gehoor en inwendig voorstellingsvermogen. Hij/zij is nieuwsgierig naar de historische en esthetische contexten en evoluties van muzikale vormen en genres en naar de analyse ervan (tekst- en muziekanalyse). Hij/zij heeft een open creatieve houding en beschikt over de nodige competenties.

De student Bachelor in de muziek, afstudeerrichting Muziekpedagogie heeft het opleidingsonderdeel “1P Stem en inleiding directie” gevolgd of beschikt over de nodige competenties.

-------------------------------------------------------

Dit opleidingsonderdeel kan ook gevolgd worden door KU Leuven studenten.
LET OP: er zijn beperkingen op het aantal deelnemers.

Specifieke richtlijnen voor KU Leuven studenten met interesse voor het volgen van dit opleidingsonderdeel:
- aanmelden via https://www.luca-arts.be/nl/iuni als 'interuniversitair student'
- aldaar invoeren van je studentnummer, de campus en de naam van het opleidingsonderdeel dat je wenst te volgen
- LUCA School of Arts informeert je daarna over het verdere verloop
Let op: de aanmelding volstaat niet als inschrijving!

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Singer songwriter (B-LUCA-L55048)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht60 urenBeide semestersBeide semesters
D'hoe Jeroen |  Kintaert Nele |  N.
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

In dit opleidingsonderdeel ontwikkel je jezelf als singer-songwriter. In de colleges worden een aantal concrete compositietopics en -technieken (incl. hun historische en esthetisch contexten en evoluties) klassikaal behandeld; in de vocale workshops worden de vocale uitvoering van bestaande en eigen songs gecoacht. Volgende topics worden o.m. behandeld:

  • Bewustwording en toepassing van de muzikale parameters: melodie, harmonie, ritme, timbre, dynamiek, textuur, ...
  • Structureel compositorisch denken
  • Liedvormen/songformats uit klassieke muziek, musical, pop en jazz
  • Modaliteit
  • Compositie in de populaire cultuur: het ‘Great American Songbook’ en singer-songwriters: relatie tekst-muziek, relatie compositie-uitvoering, enz.

Je werkt vervolgens zelfstandig aan een aantal opdrachten waar je tijdens de practica feedback op krijgt. Je leert er ook je eigen creaties vocaal en instrumentaal te vertolken en over te brengen naar je luisteraars. Je hanteert daarbij een adequate vocale basistechniek.

- Syllabus: Masters of Pop - Jeroen D'hoe (beschikbaar bij Acco)

- Bijkomende partituren op Toledo

- Eigen work-in-progress en partituren

- Muzieknotatiesoftware (Finale of Sibelius)

- Audio- en videomateriaal

- Vocaal-technische oefeningen

De student krijgt via een werkcollege concrete compositietopics en -technieken aangeboden, waarbij voorbeeldcomposities toegelicht en geanalyseerd worden. De student werkt zelfstandig, vanuit eigen creativiteit maar conform de gegeven richtlijnen, een aantal compositie-opdrachten uit. De student wordt daarbij begeleid door zijn docent en integreert de gekregen feedback.

Het practicum (vocale workshops) bestaat uit het aanleren, inoefenen en toepassen van het zingen in al zijn facetten: de elementaire technische oefeningen, het gebruikte studiemateriaal (partituren); gezamenlijk, in kleine formaties en individueel. Deze lessen zijn praktijklessen, waarin steeds gezongen wordt. De student krijgt wekelijks klassikaal les. Op basis van een permanente feedback tijdens de lessen oefent de student zelfstandig om de vocale basistechnieken verder te leren, te ontwikkelen en om de gegeven opdrachten voor de volgende les voor te bereiden. 

Evaluatieactiviteiten

Singer songwriter (B-LUCA-L82842)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student bekomt een evaluatiecijfer op basis van:

  • een schriftelijk examen tijdens de tweede examenperiode over de geziene leerstof (inclusief toepassingen technische kennis) (30%);
  • een praktijkexamen dat bestaat uit een toonmoment in de eerste examenperiode (20%) en een toonmoment in de tweede examenperiode (20%); (uitvoering van eigen werken en van composities uit het standaardrepertoire met betrekking tot de bestudeerde genres - de keuze hieromtrent wordt in samenspraak met de docent gemaakt) (in totaal 40%);
  • een portfolio met daarin alle partituren en lyrics van de gerealiseerde opdrachten, en aanvullende reflectieopdrachten (30%).

Om toegelaten te worden tot de examenactiviteiten, moet de student de lessen regelmatig bijgewoond hebben (participatiegraad 80%) en het portfolio volledig en tijdig ingediend hebben.

Voor het praktijkexamen gelden volgende evaluatiecriteria:

  • beheersing van de uitgevoerde muziek (zowel inzichtelijk als technisch);
  • muzikaal-technisch niveau van het musiceren;
  • aandacht voor stijl en esthetiek;
  • podiumprésence met expressie en focus, gericht op communicatie met het publiek.

Een gedeelte van het examen wordt gezongen uit het geheugen, een gedeelte met partituur (bv. ensemblevormen). Een deel wordt a capella uitgevoerd, een deel met begeleiding (klavier en/of andere instrumenten).

Er is een mogelijkheid tot herkansing in de derde examenperiode.

De student bekomt een evaluatiecijfer op basis van:

  • een schriftelijk examen tijdens de derde examenperiode over de geziene leerstof (inclusief toepassingen technische kennis) (30%);
  • een praktijkexamen dat bestaat uit een toonmoment (uitvoering van eigen werken en van composities uit het standaardrepertoire met betrekking tot de bestudeerde genres - de keuze hieromtrent wordt in samenspraak met de docent gemaakt) (40%);
  • een portfolio met daarin alle partituren en lyrics van de gerealiseerde opdrachten en aanvullende reflectieopdrachten (30%).