Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Muziekgeschiedenis deel 2 [ASSOC] (B-LUCA-L42817)

3 studiepuntenNederlands25 urenTweede semesterTweede semester
Lodewyckx David (coördinator) |  Heyman Matthias |  N.
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • informatie te verwerven en verwerken
  • die informatie te communiceren aan leken en specialisten
  • de besproken periodes uit de muziekgeschiedenis (ca. 1750 tot heden) te situeren in een muzikale, culturele en socio-economische context
  • de evolutie en samenhang van de besproken muziekgenres en -stijlen (ca. 1750 tot heden) te duiden
  • via representatieve werken de besproken muziekgenres en -stijlen (ca. 1750 tot heden) te herkennen en historisch-muzikaal te situeren vanuit beluistering en notatie
  • kritisch na te denken m.b.t. bredere esthetische, filosofische, en emotionele opvattingen omtrent de muziekgeschiedenis (bv. canonisering, Eurocentrisme)

In dit OPO wordt vooral aan de volgende OLR Muziek (bachelor) gewerkt: 1.1, 1.2 en 4.2.

De student:

  • is vertrouwd met de (westerse) muzikale parameters en terminologie
  • heeft een open luisterhouding voor alle muziekgenres en -stijlen
  • heeft een vlotte kennis van het Engels (begrijpen en lezen, niet schrijven)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muziekgeschiedenis deel 2 (B-LUCA-L55018)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College25 urenTweede semesterTweede semester
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Muziekgeschiedenis deel 2 heeft als doel de student te introduceren tot de muziekgeschiedenis vanaf ca. 1750 tot muziek van het tweede decennium van de eenentwintigste eeuw. Hierbij ligt de nadruk op westerse klassieke muziek, maar er is tevens aandacht voor andere muzikale stromingen, bv. jazz en populaire muziek.

De cursus biedt een chronologisch, historisch overzicht, gaande van de galante muziek tot hedendaagse populaire muziek, waarbij aan de hand van een representatief (deel van een) werk de betreffende muziekstijl en/of -genre in een brede context wordt geplaatst. Zo wordt naast de muzikale impact van het werk, ook de esthetische, emotionele, sociale, culturele, politieke, economische en technologische invloed besproken.

De student krijgt op deze manier niet louter historisch inzicht in muziek, maar leert deze ook maatschappelijk te bevatten, beschrijven, bekritiseren en, hopelijk, waarderen.

In dit opleidingsonderdeel, Muziekgeschiedenis deel 2, wordt een selectie gemaakt uit volgende periodes, genres en stijlen:

Hoofdstuk 4: Muziek in de oudheid en de middeleeuwen

  • Muzikale smaak en stijl tijdens de Verlichting
  • Opera en vocale muziek in de vroege klassieke periode
  • Instrumentale muziek: sonate, symfonie en concerto
  • Klassieke muziek in de late 18de eeuw

Hoofdstuk 5: De 19de eeuw

  • Revolutie en verandering
  • De romantische generatie: het Lied en pianomuziek
  • Romantiek in klassieke vormen: orkestrale, kamer- en koormuziek
  • Romantische opera en muziektheater tot het midden van de eeuw
  • Opera en muziektheater in de late 19de eeuw
  • Laat-romantiek in Duitsland en Oostenrijk
  • Uiteenlopende tradities in de late 19de eeuw

Hoofdstuk 6: De 20ste en 21ste eeuw

  • De vroege 20ste eeuw: volksmuziek
  • De vroege 20ste eeuw: de klassieke traditie
  • Radicale modernisten
  • Tussen de wereldoorlogen: jazz en populaire muziek
  • Tussen de wereldoorlogen: de klassieke traditie
  • Stromingen na W.O. II
  • Naoorloogse erfgenamen van de klassieke traditie
  • De late 20ste eeuw
  • De 21ste eeuw

 

  • syllabus bestaande uit pdf-versies van powerpoints (via Toledo)
  • handboek: J. Peter Burkholder, Donald Jay Grout, Claude V. Palisca, A History of Western Music, International Student Edition (W. W. Norton & Company, 2019)
  • studenten die eerder het volgende handboek aankochten, mogen dat blijven gebruiken: Timothy Rice en Dave Wilson, Gateways to Understanding Music (Routledge, 2019)
  • online materiaal, waaronder noodzakelijke selecties uit A History of Western Music voor tweede- en derdejaarsstudenten
  • eigen (aanvullende) notities

De onderwijstaal is Nederlands. Het handboek is evenwel in het Engels. Daarnaast is het mogelijk om een Engelstalige kopij van het schriftelijke examen aan te vragen en deze in te vullen in het Engels. De schriftelijke opdracht mag eveneens in het Engels worden geschreven.

Evaluatieactiviteiten

Muziekgeschiedenis deel 2 (B-LUCA-L82817)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen houdt twee luiken in, zowel een voorafgaandelijke opdracht als een schriftelijk geslotenboekexamen.

Luik 1 - Voorafgaandelijke opdracht met twee onderdelen:

  • Onderdeel 1: de student dient zes muziekwerken te selecteren die relevant zijn voor diens eigen speel- of onderwijspraktijk (e.g. een stuk dat op het repertoire staat, dat men bruikbaar acht voor de eigen componeer-, -dirigeer-, pedagogie- of therapiepraktijk). Elk van deze zes stukken dient een expliciete connectie te hebben met een overeenkomstig hoofdstuk uit het handboek, waarbij men vrij kan kiezen uit onderwerp van dit hoofdstuk. De zes werken dienen te worden opgelijst met volgende elementen: 
    • korte beschrijving (bv. titel, componist, uitvoerder, versie)
    • verwijzing naar beluisterbare versie (bv. link naar videowebsite)
    • korte situering (in vijftig tot honderd woorden) van de relatie tussen het geselecteerde werk, de bijbehorende gateway, en de eigen praktijk
  • Onderdeel 2: de student selecteert één van de zes bovenstaande muziekwerken en werkt dit volledig uit naar voorbeeld van een sjabloon dat beschikbaar gesteld zal worden (minimum 2000 woorden).
  • In een gezamenlijk document (enkel pdf) digitaal in te dienen via Toledo.
  • Deadline: daags voor het schriftelijk examen indienen (tweede examenperiode)

Luik 2 - Schriftelijk geslotenboekexamen tijdens de tweede examenperiode:

  • De student heeft 120+45 minuten de tijd om het examen af te werken.
  • Vraagvormen: 
    • theoretisch gedeelte (meerkeuzevragen, waar/niet waar vragen, kennisvragen, inzichtsvragen)
    • praktisch gedeelte (stilistisch-historisch situeren van muziekfragmenten vanuit beluistering en notatie)
  • Toegelaten hulpmateriaal: 
    • digitaal woordenboek voor niet-Nederlandstalige studenten (via tablet)
    • andere hulpmiddelen voor personen die recht heb op extra faciliteiten (zoals afgesproken met de zorgcoauch of leertrajectbegeleider)

De voorafgaandelijke opdracht en het geslotenboekexamen worden elk apart beoordeeld, waarbij de totaalscore van beide luiken het gewogen gemiddelde is dat berekend wordt met de respectievelijke 40/60-verhouding. 

De student herneemt bij de herkansing enkel het luik of beide luiken waarvoor hij/zij/hen niet geslaagd is.