Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

1TH Psychotherapie [ASSOC] (B-LUCA-L42667)

6 studiepuntenNederlands40 urenBeide semestersBeide semesters
De Backer Jos (coördinator) |  De Backer Jos |  Sebreghts Birgit |  N.
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel heeft de student inzicht verworven in de kenmerken en kernconcepten van de psychoanalytische psychotherapie en kan deze hanteren vanuit de methodiek van analytische psychotherapie. De student kan de psychoanalytische concepten en de basishouding van de analytische therapeut toepassen binnen de specifieke setting van de psychotherapie met muziek. 

De student is in staat om op basis van geregistreerde klinische sequenties te observeren en te rapporteren. Bovendien kan de student, op basis van aangereikt tekstmateriaal rond een psychotherapeutisch thema, zelfstandig een lectuurverslag realiseren en (schriftelijk) over de teksten reflecteren.

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1TH Psychotherapie [ASSOC] (B-LUCA-L54212)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
LUCA POC MUSIC & DRAMA (OC instr/zang, jazz, muziekpedagogie, muziektherapie Leuven)

(Theorie)

Overzicht van de historiek van de psychologische behandelingsmethoden en de belangrijkste psychotherapeutische oriëntaties. 

Overzicht van de rationale en grondbegrippen van de psychoanalytische psychotherapie en differentiatie van belangrijke pioniers binnen de psychoanalyse. 

Diversificatie in de concepten en de toepassingsmodaliteiten in functie van het ontwikkelingsniveau en de basisstructuren van de psychopathologie. Speciale aandacht wordt besteed aan de specifieke problemen in de psychotherapie van personen met autisme en mentale handicap.

Vertaling van de grondbegrippen en de methodiek van de psychoanalytische psychotherapie naar de specifieke setting van de psychotherapie met muziek. 

(Observatie en rapportage)

De student verwerkt op zelfstandige basis het aangereikte tekstmateriaal. De student maakt samenvattingen van relevante inhouden en verwerkt deze inhouden in een verslag.

De student bekijkt een videofragment, observeert en rapporteert schriftelijk over significante momenten uit de getoonde sequentie.

Cursusmateriaal, tekstmateriaal en videofragmenten.

(Theorie) Hoorcollege met de mogelijkheid tot discussie en actieve participatie.

(Observatie en rapportage) De student leest, synthetiseert, observeert en rapporteert schriftelijk.

Evaluatieactiviteiten

1TH Psychotherapie [ASSOC] (B-LUCA-L82667)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie eerste examenkans1-20/20 puntenschaal

De student bekomt een examencijfer op basis van de optelsom van het schriftelijk examen (open boek) tijdens de eerste (50%) en de tweede examenperiode (50%).
Voor de start van de 2de examenperiode wordt een reflectiepaper ingediend (deadline in samenspraak met de docent); het examenpunt van het tweede semester is een optelsom van deze paper (10%) en het schritelijk examen (40%)

De student kan herkansen voor dit opleidingsonderdeel tijdens de derde examenperiode, voor elk onderdeel waarvoor een tekort werd behaald, volgens dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans. De resultaten waarvoor de student geslaagd was bij de eerste examenkans worden bij de herkansing behouden.