Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Labo 1 (B-LUCA-K34989)

6 studiepuntenNederlands44 urenEerste semesterEerste semester
Kerkhofs Roel (coördinator) |  Kerkhofs Roel |  Vansieleghem Nancy |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

Op het einde van dit OPO

heeft de student

- inzicht verworven in wat artistiek-educatieve praktijken inhouden en hoe ze verbonden zijn met kwesties van emancipatie en potentialiteit

- kennis, vaardigheden en technieken verworven die vereist zijn voor de ontwikkeling van een onderzoekende artistiek-educatieve houding

- kennis verworven van de voor deze houding relevante pedagogische en artistieke theorieën

- kennis verworven van artistiek-educatieve werkvormen en methoden en is in staat om ze aan te wenden

- een open houding en nieuwsgierigheid ontwikkeld tav brede maatschappelijke en culturele kwesties

in staat om:

- gegevens uit collectief onderzoek te interpreteren en analyseren tegen de achtergrond van de te onderzoeken kwestie.

- zelfstandig een artistiek- educatieve praktijk te creëren/exposeren waarbij het getoonde zich onttrekt aan dominante kaders en discoursen.

- een educatief-artistieke creatie maken die gebaseerd is op en verbonden met persoonlijke en collectieve waarnemingen, ervaringen en gesprekken.

- een educatief-artistieke creatie helder te presenteren en anderen bij een creatieve verwerking van een onderzochte kwestie te betrekken.

- de verschillende stappen van een creatie-activiteit te documenteren, situeren en analyseren.

- een (collectieve) creatie te beargumenteren en verantwoorden.

 

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Geen eisen mbt volgtijdelijkheid anders dan het behaald hebben van bachelorproef beeldende kunsten, audiovisuele kunsten of productdesign

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Labo 1 (B-LUCA-K51604)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum44 urenEerste semesterEerste semester
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Gent)

Vanuit een collectief experimentele houding onderzoeken we aan de hand van artistieke en pedagogische tactieken wat het radicaal pedagogisch denken vandaag kan betekenen voor de educatieve en artistieke praktijk. Deze collectief experimentele zoektocht start met een intensief veldonderzoek op een specifieke plek in binnen- of buitenland in de week van 28/10 tot en met 1/11. De nadruk wordt gelegd op het innemen van een experimentele houding waarbij expliciete kijk- en stapoefeningen, registreren, notities maken, mappen manieren zijn om aandachtig te worden en de actuele condities te ervaren.

Dit leidt tot gedeeld studiemateriaal, waarmee we de weken nadien, op vrijdagen, aan de slag zullen gaan om te komen tot artistieke vormen die samengebracht worden in een publiek evenement waarin de onderzoeksmaterie tot spreken wordt gebracht.

teksten, films, lezingen en veldonderzoek

Gedurende een intensieve week voeren we een collectief veldonderzoek uit. Naast deze collectieve veldwerkweek, bestaat labo 1 uit een aantal leesseminaries en atelierweken ter voorbereiding op een publiek event.

(afhankelijk van de door de overheid gestelde maatregelen mbt covid-19 kunnen de werkvormen nog aangepast worden)

Evaluatieactiviteiten

Labo 1 (B-LUCA-K74989)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Tijdens een evaluatiemoment enkele weken na de intensieve werkweek organiseert de student samen met de groep een vorm van school maken (workshop, lecture-performance,...) vertrekkende van het materiaal dat verzameld is in het collectief veldonderzoek. Deze presentatie staat op 80% van de punten. 

Jouw participatie(graad) telt mee voor 20%. Deze participatie betekent concreet dat je actief deelneemt aan de gesprekken, het collectief onderzoek,...

Aangezien het om een collectief onderzoek gaat is er slechts in uitzonderlijke gevallen een mogelijkheid om deel te nemen aan een 2de examenkans! Iemand die tijdens de beperkte periode onvoldoende engagement heeft genomen, als onvoldoende aanwezigheid (minimum 80%) en/of geen actieve deelname tijdens groepsgesprekken en -experimenten, of niet deelneemt aan de intensieve werkweek, wordt voor deze herkansing uitgesloten.

De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende voor het OPO leiden.

 

De student organiseert een vorm van school maken (workshop, lecture-performance,...) vertrekkende van het materiaal dat verzameld is in het collectief veldonderzoek.