Inleiding in Kunsteducatie [ASSOC][EDU] (B-LUCA-K34474)
Doelstellingen
Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten met een educatieve hoofdinschrijving van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het OPO Inleiding in kunsteducatie beoogt het behalen van OLR 1, 2, 6 en 8 voor studenten van de educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten.
Het OPO Inleiding in kunsteducatie beoogt het behalen van OLR 6, 8, 18 en 19 voor studenten van de educatieve master muziek & podiumkunsten.
Voor de bachelorstudenten beoogt het OPO het behalen van de competenties zoals beschreven in de LUCA-brede bachelorleerlijnen 1.3, 1.4, 1.5, 2.2, 4.1 en 4.2.
- De student kan artistiek-educatieve contexten en praktijken vanuit diverse (variabele) perspectieven (zoals de kunstacademie, het beleid, de cultuurhuizen, de amateurkunsten, het publieke, het participatieve, diversiteit, etc) situeren.
- De student verwerft kennis over en heeft inzicht in contexten en praktijken die bepaalde transformaties naar en het actuele debat rond kunst, educatie en de samenleving vormgeven.
- De student kan het aangeboden studiemateriaal relateren aan eigen ontwerpen en reflecties over de maatschappelijke rol van kunsteducatie en de opportuniteiten van het kunsteducatieve veld.
- De student kan actief bijdragen en meewerken aan individuele en collectieve kijk-, luister- en maakoefeningen en stelt op basis hiervan het eigen referentiekader en artistieke praktijk ter discussie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de beeldende kunsten (Brussel) 180 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Compositie) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Jazz) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Master I/Z: Major Kamermuziek) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Hafabra) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Koor) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Symfonisch orkest) 120 sp.
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Compositie) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Compositie) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Directie) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Directie) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Jazz) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Jazz) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Muziekpedagogie) 180 sp.
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Muziekpedagogie) 180 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Schrijven/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Spelen/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Compositie) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Directie) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Instrument/Zang) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Jazz) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Muziekpedagogie) 120 sp.
- Bachelor in de beeldende kunsten (Gent) 180 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Genk) 180 sp.
- Bachelor in de beeldende kunsten (Genk) 180 sp.
- Bachelor in het productdesign (Genk) 180 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) 60 sp.
- Bachelor in het drama (Leuven) (Specialisatie Schrijven/Maken) 180 sp.
- Bachelor in het drama (Leuven) (Specialisatie Spelen/Maken) 180 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Compositie) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Directie) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang: Kamermuziek) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Jazz) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Inleiding in Kunsteducatie (B-LUCA-K51390)
Inhoud
Inleiding in Kunsteducatie verkent en bestudeert diverse (variabele) artistiek-educatieve contexten en praktijken die de actuele landschapstekening van het kunsteducatieve veld vormgeven. Er is aandacht voor het ontstaan, de transformatie en de huidige (alternatieve) instituten voor kunst en educatie. Het opo stelt de positie van de kunsten centraal en kijkt vanuit die blik naar de mogelijkheden voor de kunstenaar binnen en buiten de muren van de kunstschool. Inleiding in Kunsteducatie legt accenten op sociaal-participatieve praktijken, museale contexten, educatieve praktijken in de publieke ruimte, praktijken uit de amateukunsten, etc.
Het opleidingsonderdeel heeft een reflectief karakter dat het referentiekader van de student wil uitdagen en in beweging zetten. Het (verplichte) handboek, aangereikte literatuur en studiematerialen brengen een denken op gang die een nieuwe of verruimende blik op kunst, educatie en de samenleving tot stand brengen. Vanuit een open en onderzoekende houding stelt de student gangbare strategieën, methodes en ideeën kritisch in vraag.
Naargelang de campus waar het opleidingsonderdeel wordt opgenomen, verschuift het accent volgens de relevantie voor de beeldende-, audiovisuele- of podiumkunsten. Alle campussen hanteren het handboek.
Studiemateriaal
Het handboek is verplicht aan te kopen. ISBN9789464759532
Er worden extra literatuur en studiematerialen aangeboden via Toledo.
Toelichting werkvorm
Campus Sint Lucas Gent
De student neemt deel aan een intensieve werkweek (magneetweek 2) met colleges, werk- en maakoefeningen, gastlezingen en presentaties. (van maandag 27.01 tem vrijdag 31.01)
Voorziene leeractiviteiten:
- Actieve deelname aan colleges en gastlezingen
- Actieve deelname aan werk oefeningen in groepen
- Presentatie van inzichten uit werk oefening
- Ontwerpen van relevante output ten aanzien de inhoud en voorgeschreven criteria
Campus Sint Lukas Brussel
De student neemt actief deel aan de contactmomenten in het tweede semester. Deze gaan door van 09:00 tot 13:00 op maandag 10.02, 17.02, 24.02, 03.03, 10.03 en 17.03. (groot auditorium)
Voorziene leeractiviteiten:
- Individuele voorbereiding en collectieve verwerking van de literatuur uit het handboek.
- Actieve deelname tijdens de contactmomenten.
- Het ontwerpen van een relevante output ten aanzien van de inhoud en voorgeschreven criteria.
- Het formuleren van zelfreflectie en zelfevaluatie.
Campus Lemmens Leuven
De student neemt actief deel aan de contactmomenten in het tweede semester. Deze gaan door op maandag 10/2, 17/2, 3/3, 10/3, 17/3, 28/4, 5/5, 12/5 van 13u30 tot 16u30 lokaal 403
Voorziene leeractiviteiten:
- Individuele voorbereiding en collectieve verwerking van de aangeboden literatuur en studiemateriaal.
- Actieve deelname tijdens de contactmomenten.
- Het ontwerpen van een relevante output ten aanzien van de inhoud en voorgeschreven criteria.
- Het formuleren van peerfeedback en zelfreflectie.
Campus C-mine Genk
De student neemt actief deel aan de contactmomenten in het tweede semester.
Voorziene leeractiviteiten:
- Individuele voorbereiding en collectieve verwerking van de aangeboden literatuur en studiemateriaal.
- Actieve deelname tijdens de contactmomenten.
- Het ontwerpen van een relevante output ten aanzien van de inhoud en voorgeschreven criteria.
- Het formuleren van peerfeedback en zelfreflectie.
Evaluatieactiviteiten
Inleiding in kunsteducatie (B-LUCA-K74474)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Campus Sint-Lucas Gent
De student wordt geëvalueerd op basis van medewerking tijdens de contactmomenten dat deel uitmaakt van 50% procesevaluatie aangevuld met 50% productevaluatie. De procesevaluatie focust op de begeleide lees-en maakoefeningen en de productevaluatie kijkt naar het ingediende werkstuk. Precieze beoordelingscriteria worden via Toledo meegedeeld.
Campus Sint-Lukas Brussel
De student wordt geëvalueerd op basis van participatie tijdens de contactmomenten (10%) en door middel van een zelfevaluatie (40%) die deel uitmaakt van 50% procesevaluatie aangevuld met 50% productevaluatie. De productevaluatie kijkt naar het ingediende werkstuk. Precieze beoordelingscriteria worden via Toledo meegedeeld.
Campus Lemmens Leuven
De student wordt geëvalueerd op basis van medewerking tijdens de contactmomenten (10%) die deel uitmaakt van 60% procesevaluatie aangevuld met 40% productevaluatie. De procesevaluatie focust op de begeleide lees-en maakoefeningen en de productevaluatie kijkt naar het ingediende werkstuk. Precieze beoordelingscriteria worden via Toledo meegedeeld.
Campus C-mine Genk
Precieze beoordelingscriteria worden via Toledo meegedeeld.
Toelichting bij herkansen
Voor dit OPO is een tweede examenkans mogelijk onder dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans. Enkel voor de actieve deelname aan de contactmomenten en bijbehorende collectieve oefeningen is bij de tweede examenkans een vervangopdracht voorzien. De vervangopdracht kan variëren per campus en wordt beschikbaar gemaakt via Toledo.