Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Design & Co [ASSOC] (B-LUCA-K34368)

6 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
N.
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie.
LET OP: deze cursus heeft beperkingen op het aantal deelnemers!
Voor studenten van de faculteit architectuur zijn er drie plaatsen gereserveerd. Ze worden toegewezen aan de hand van de elective keuze zoals deze georganiseerd wordt door de faculteit architectuur zelf. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intellectueel-artistieke basis
- De student kan in eigen woorden theoretische concepten en ontwerppraktijken verwoorden. (kennis)
- De student kan realisaties en evoluties binnen de kunst en vormgeving kritisch becommentariëren. (kennis)
- De student kan verbanden leggen tussen verschillende realisaties in kunst en vormgeving. (kennis)
- De student kan verworven kennis toepassen op nieuw materiaal. (vaardigheid)
- De student kan het denkkader van zijn eigen artistieke praktijk verruimen en verdiepen. (attitude)
- De student kan nieuw materiaal in de logica van de cursus integreren. (vaardigheid)
- De student kan zelf projecten en scenario's conceptualiseren in verband met de thematiek van de cursus. (vaardigheid)

Onderzoeksingesteldheid
- De student kan op een grondige manier reflecteren over theoretische visies en ontwerppraktijken in kunst en design. (vaardigheid)
- De student kan zich kritisch opstellen t.o.v. artistieke en theoretische benaderingen van kunst en design. (attitude)
- De student kan zelfstandig werken. (attitude)
- De student kan vanuit een onderzoekende houding eigen projecten conceptualiseren. (vaardigheid)
- De student kan zich kritisch opstellen t.o.v. eigen projecten en het persoonlijke leer- en werkproces en die van anderen. (attitude)

Communicatie
- De student kan een presentatie voorbereiden en geven. (vaardigheid)
- De student kan eigen projecten en scenario's presenteren aan verschillende doelpublieken. (vaardigheid)
- De student kan in dialoog gaan over het eigen werk en dat van anderen met studiegenoten en een publiek. (vaardigheid)
- De student kan op een vlotte en beleefde wijze samen reflecteren en discussiëren met de medestudenten en (gast)docent. (attitude)

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten: 3, 4, 5, 6

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K34304 : Masterseminarie Design I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Design & Co (B-LUCA-K51279)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
N.
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Het begrip 'design' is in zijn nog jonge geschiedenis voortdurend geherdefinieerd. Ook nu liggen de contouren niet vast en worden evidenties bewust onderuitgehaald. Dat design al lang niet meer noodzakelijk beantwoordt aan 'form follows function' of 'less is more' is duidelijk, maar hoe kan design in de 21ste eeuw dan wel begrepen worden? Welke strategieën hanteren hedendaagse designers om hun ontwerpen in een context van klimaatbewustzijn, maatschappelijke dynamiek en kritische reflectie over massaproductie en consumptie een meerwaarde te geven voor de gebruiker en de maatschappij? Het seminarie onderzoekt dit voor design in het grensgebied tussen design en kunst. De studenten conceptualiseren ook zelf projecten en scenario's die ze aan verschillende doelpublieken presenteren. Ze gaan in dialoog over deze projecten en scenario's met studiegenoten en publiek. 

De student moet rekening houden met kosten voor bezoek aan tentoonstellingen en daarbij horende verplaatsing.

Cursusmateriaal is beschikbaar via Toledo.

Leerinhouden die door de docent worden aangebracht, worden afgewisseld met groepsdiscussies, opdrachten, tentoonstellingsbezoeken, cases, presentaties.

Blended learning. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.

Informatie over de paper, opdrachten en deadlines is terug te vinden op Toledo.

Van de studenten wordt actieve inbreng verwacht tijdens de colleges:
- studenten leggen relaties tussen onderdelen van de cursus en tussen inhoud die nieuw wordt aangebracht door de docent;
- studenten analyseren kritisch teksten die tijdens interactiecolleges worden bediscussieerd;
- studenten bezoeken tentoonstellingen (info hieromtrent wordt tijdens de colleges gegeven) en becommentariëren die kritisch tegen de opgegeven deadline;
- studenten geven een korte presentatie over een opgegeven onderwerp;
- studenten presenteren eigen concepten/scenario's aan verschillende doelpublieken en gaan in dialoog over de eigen concepten/scenario's en die van anderen met studiegenoten en een publiek.

Studiebezoeken of uitstappen zijn mogelijk binnen dit opleidingsonderdeel.

Evaluatieactiviteiten

Masterseminarie Design I (B-LUCA-K74368)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Evaluatievorm: Jouw participatie telt mee voor 20 % in de eindberekening van de punten van het opleidingsonderdeel.

Aantal evaluatiekansen: 2 evaluatiekansen per jaar. Er is een tweede kans voor de paper (80 %), niet voor de participatie tijdens de contactmomenten. De beoordeling van de participatie tijdens de contactmomenten wordt overgedragen naar de tweede examenkans.

Informatie over de paper, opdrachten en deadlines is terug te vinden op Toledo.

Bij niet tijdig indienen van werkstukken, kan de student een 'NA' (niet aanwezig) als quotering krijgen.

Bij onvoldoende participatie aan opdrachten en uitstappen, kan de student een 'NA' (niet aanwezig) als quotering krijgen.

Paper:
In de paper werkt de student een zelfgekozen thema uit rond design in het grensgebied met kunst, maar verwerkt hij/zij ook de opgegeven opdrachten (meegedeeld tijdens de colleges) en legt hij/zij verbanden met de inhoud van de lessen. De verwerking van de opdrachten en de verbanden met de inhoud van de cursus moeten op een interessante wijze deel uitmaken van de logica van de paper. De tekst moet ook wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Evaluatievorm: Jouw participatie telt mee voor 20 % in de eindberekening van de punten van het opleidingsonderdeel.

Aantal evaluatiekansen: 2 evaluatiekansen per jaar.

Er is een tweede kans voor de paper (80 %), niet voor de participatie tijdens de contactmomenten. De beoordeling van de participatie tijdens de contactmomenten wordt overgedragen naar de tweede examenkans.