Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Zonder scenario? Dromen van het onmogelijke. [ASSOC] (B-LUCA-K34359)

6 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Vanhee Isolde (coördinator) |  Vanhee Isolde |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie.
LET OP: deze cursus heeft beperkingen op het aantal deelnemers!
Voor studenten van de faculteit architectuur zijn er drie plaatsen gereserveerd. Ze worden toegewezen aan de hand van de elective keuze zoals deze georganiseerd wordt door de faculteit architectuur zelf. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De student is vertrouwd met het werk van een aantal hedendaagse filmmakers en audiovisuele kunstenaars. (kennis)

De student kan de geziene filmtheorieën duiden, toepassen en tegen elkaar afwegen. (kennis, vaardigheid)

De student heeft kennis van de karakteristieken en de geschiedenis van de essayfilm. (kennis)

De student kan informatie over film verzamelen, selecteren en synthetiseren. (vaardigheid)

De student kan een film analyseren vanuit verschillende invalshoeken en vraagstellingen, en van daaruit de eigen smaak en voorkeuren helder beargumenteren. (vaardigheid)

De studenten onderzoekt de relaties en uitwisselingen tussen film en andere kunstvormen, met het oog op een beter begrip van interdisciplinaire aspecten binnen de eigen kunst- of ontwerppraktijk. (vaardigheid, attitude) 

De student integreert de opgedane ervaringen en verworven inzichten in zijn artistiek proces en komt tot de conceptualisering en gedeeltelijke realisatie van een essayfilm. (vaardigheid, attitude)

De student reflecteert kritisch over zijn eigen medium en de eigen status als 'auteur’ en beeldenmaker. (attitude)

 

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

2. Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.

3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.

4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie. 

6. Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren ten aanzien van een kritisch publiek.

Gelijktijdigheid: om dit opleidingsonderdeel aan te vangen, moet de student alle opleidingsonderdelen van de derde opleidingsfase Bachelor Beeldende Kunsten vroeger gevolgd hebben of gelijktijdig opnemen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K34294 : Masterseminarie Audiovisuele media I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Zonder scenario? Dromen van het onmogelijke. (B-LUCA-K51270)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum24 urenEerste semesterEerste semester
Vanhee Isolde |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

De uitvinding van film sloeg velen met verstomming en de zevende kunst werd bejubeld om haar oneindige mogelijkheden. Toch moest cinema zich van in den beginne zien te ontvoogden van andere kunstvormen. Leek film op fotografie of toch vooral op theater? Moest film meer of net minder dicht bij literatuur aanleunen? En was de komst van geluid nu een zegen of een vloek? Van de vroege cinema tot vandaag zoeken we naar magische filmmomenten waarbij cinema zichzelf toont en zich tegelijk verhoudt tot andere kunstvormen zoals schilderkunst, literatuur en theater. We lezen teksten van theoretici, schrijvers en filmmakers die het potentieel van cinema uitdiepen en daarbij haar wetenschappelijke waarde verkennen, luidop dromen van een pure of totale cinema, of zelfs prat gaan op haar profetische verbeeldingskracht en vermogen tot alomvattendheid.

Een rode draad in de geselecteerde films en kunstwerken is de manier waarop ze een zekere tegendraadsheid, opstandigheid of radicaliteit huldigen, tot op de grens van het onmogelijke, of dit zich nu vertaalt in een experimentele vormentaal, een politiek statement of een subversief verhaal. Dit zelfbewuste en koppige verlangen naar een onmogelijkheid wordt gerelateerd aan vraagstellingen over representatie, (auto)fictie, ambitie, mythevorming, utopie, passie, liefde, lotsbestemming, toeval, verveling en verzet, alsook de onmogelijke spreidstand tussen ethische en esthetische perspectieven op verbeelding en kunstenaarschap.

Met het oog op de eindopdracht wordt ingezoomd op de essayfilm als een vaak dwarse en tegelijk grensverleggende filmvorm die andere media en disciplines incorporeert. Hans Richter beschreef de essayfilm in 1940 als “the shaping of ideas on screen, using everything that exists and that allows to be invented” en dat is waar studenten uiteindelijk in een eigen werkstuk trachten toe te komen. Wars van klassieke scenario’s doen ze met teksten, schema’s, lijsten, maquettes, noties en (audio)visueel materiaal een voorstel voor een (imaginaire) essayfilm die flirt met de grenzen van wat mogelijk, denkbaar en voorstelbaar is. 

Teksten, powerpoints, linken naar filmplatformen en een literatuurlijst worden op Toledo geplaatst. Studenten dienen films te bekijken ter voorbereiding van de lessen. Sommige van deze films zijn online beschikbaar, terwijl anderen in de auditoria of cinemazalen worden bekeken.

Hoorcolleges met filmprojectie tijdens en/of voorafgaand aan colleges.
Werkcolleges met presentaties van tussentijdse stappen in voorbereiding essayfilm.

Evaluatieactiviteiten

Zonder scenario? Dromen van het onmogelijke. (B-LUCA-K74359)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Evaluatievorm: voorstel essayfilm (60%), mondeling examen (20%), participatiegraad (20%)

- voorstel essayfilm: geheel van teksten, schema’s, lijsten, maquettes, noties en (audio)visueel materiaal 

- mondeling examen: in groepjes van 3 of 4 presenteren studenten elkaar hun (voorstel tot) essayfilm en geven ze meer uitleg over het gevoerde onderzoek. Daarbij verwijzen ze naar theorieën, kunstenaars en filmmakers die tijdens de lesssen aan bod kwamen.

Aantal evaluatiekansen: 2 evaluatiekansen per jaar
Indien de participatiegraag onvoldoende wordt geacht, kan de student een NA krijgen.

(Ook indien de lessen wegens de veiligheidsmaatregelen door covid-19 online doorgaan, zullen aanwezigheden genoteerd worden. Het mondeling examen wordt fysiek georganiseerd, tenzij de maatregelen dit niet toelaten. Informatie hierover zal steeds via Toledo worden meegegeven.)

Zelfde evaluatievorm: voorstel essayfilm (60%), mondeling examen (20%), participatiegraad (20%)