This is a temporary version. The final version will be available on 15/07/2025.

Contemporary Documentary [ASSOC] (B-LUCA-K44431)

6 ECTSEnglish30 First termFirst termCannot be taken as part of an examination contractCannot be taken as part of a credit contract
Vandelanoitte Pascal (coordinator) |  Vandelanoitte Pascal |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, film Brussel)

This course unit can also be taken by other students of the Association KU Leuven. 
Students of other higher education institutions will have to register as a LUCA Interuniversity Student. More information.

NOTE: this course unit might have restrictions on the number of participants!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

This course unit aims to give students a wide-ranging understanding of some of the more recent evolutions in the field of documentary film making. Further analysis also intends to provide an insight into the context of the periods in which the films were produced; examining correlated cultural, social, artistic and technical influences, among others.

As a follow-up to ‘Essential References and Genres 1’ (1st semester), this course introduces students to a selection of films (modern ‘classics’) and directors (‘documentary authors’), from the foundations of modern documentary in the 1960s-1970s until the present.

Activities

6 ects. Contemporary Documentary [ASSOC] (B-LUCA-K64821)

6 ECTSEnglishFormat: Lecture30 First termFirst term
Vandelanoitte Pascal |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC animatie, film Brussel)

Documentaries and the oeuvres of their creators will be contextualised and put in perspective through preparatory reading (of interviews and academic literature) and through personal research, to be presented orally (class presentation) and/or in writing (paper assignment).

Main bibliography :

Aitken, I. (Ed.). (2006). Encyclopedia of the Documentary Film. New York - London: Routledge.

Austin, T., & De Jong, W. (2008). Rethinking documentary : new perspectives, new practices. Maidenhead: Open University Press.

Bernard, S. C. (2010). Documentary storytelling : creative nonfiction on screen. Oxford: Focal.

Bruzzi, S. (2006). New documentary : a critical introduction (2nd ed.). London: Routledge.

Chapman, J. (2009). Issues in contemporary documentary. Cambridge: Polity Press.

MacDonald, S. (2015). Avant-doc : intersections of documentary and avant-garde cinema. Oxford: Oxford University Press.

Nichols, B. (2010). Introduction to documentary. Bloomington: Indiana University Press.

Winston, B. (2013). The Documentary Film Book. London: British Film Institute.

.

The contact hours include both teaching (including group discussions) and hours of collective screenings. 

Evaluation

Contemporary Documentary [ASSOC] (B-LUCA-K84431)

Type : Exam outside of the normal examination period
Description of evaluation : Oral, Written

AssessmentGrading scale
TOTAL1-20/20 scale

Studens have to present the results of their personal research, orally (class presentation) and/or in writing (paper assignment).

 

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Aanwezigheid. Er worden maximaal 10% ongewettigde afwezigheden getolereerd. Tenzij anders aangegeven.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. Een student die de toegestane ongewettigde afwezigheden overschrijdt, wordt geweigerd in de daarop volgende lessen. Het examencijfer is 0/20. Tenzij anders aangegeven.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.

4. Bij Opleidingsonderdelen (Opo's) bestaande uit meerdere Onderwijsleeractiviteiten (Ola’s) is de minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit 10/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel. 

5. Feedback kan klassikaal openbaar worden medegedeeld.

 

Bij  groepsopdrachten kan een deel van de evaluatie gebeuren door de groepsleden op basis van de deelname en bijdrage aan groepsactiviteiten. Dit houdt in dat de student(e) zijn/haar teamleden en zichzelf beoordeelt en dat de resultaten verkregen uit de beoordeling van de student(e) door het team vergeleken wordt met de eigen beoordeling. Redenen voor het introduceren van die beoordelingssysteem zijn: het motiveren van de studenten i.v.m. inzet (o.a. voor het team) en het leren ‘beoordelen’. Dit geeft de student de mogelijkheid om zijn eigen functioneren in team te evalueren. Op deze manier leren de studenten ook van elkaar. Enkele ‘spelregels’ waarmee hierbij rekening gehouden wordt tijdens het invullen door de studenten zijn: de studenten beoordelen in eer en geweten, scores waarbij de groep zichzelf maximum geeft worden niet aanvaard en de hoogste en de laagste score worden niet betrokken (dit om “manipulatie” of het moedwillig bevoordelen/benadelen te vermijden). Houdt de student(e) zich niet aan deze spelregels, zullen er sancties plaatsvinden in overleg met het opleidingshoofd. Vult de student(e) de beoordelingslijst niet of niet tijdig in, heeft hij/zij in feite niet deelgenomen aan de opdracht en ontvangt hij/zij een 0/20.

The retake consists of an academic paper. Students who gave a presentation but who did not succeed, also have to work things out into an academic paper for the retake.