1FOT Lab: Production - The First Year Showcase (B-LUCA-N44068)

6 studiepuntenNederlands1 urenBeide semestersBeide semesters
Van der Borght Tom (coördinator) |  Van der Borght Tom |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

1.      Onderzoeken (1, 2 ,3 en 8):

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

De student gaat actief op zoek naar bestaand onderzoek. (1)

De student verkent een waaier van methodes voor toegepast onderzoek. (2)

De student verwerft inzicht in de juiste methodes voor vorm- en beeldonderzoek. (3)

De student verkent hoe hij vormgeving kan gebruiken als instrument om meer kennis te vergaren in een sociale, culturele of maatschappelijke context. (8)

 

2.      Ontwerpen, creëren en realiseren ( 9,10,11,12,13, 14 en 15)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

De student kan onderzoekend ontwerpen en creëren. (9)

De student slaagt erin de ideeën beeldend weer te geven. (10)

De student kan volgens verschillende methodes ontwerpen en creëren in functie van de context.(11)

De student is in staat het concept te realiseren.(12)

De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm.(13)

De student kan gereedschappen, tools, technologie, ... op een correcte manier hanteren in functie van de realisatie.(14)

De student documenteert en archiveert het proces dat leidt tot een realisatie.(15)

 

3.      Analyseren en verbanden leggen  (16 en 17)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student om:

De student verkent de verschillende contexten; kunst of design, mens en maatschappij, economie, wetenschappen en technologie. (16)

De student legt verbanden tussen de verschillende contexten en kerndisciplines. (17)

 

4.      Organiseren & Communiceren (20 , 21 en 22)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

Het eigen werk op adequate wijze te presenteren en toe te lichten. (20)

De student kan zijn/haar leertraject organiseren. (21)

De student kan een gegeven opdracht projectmatig en zakelijk organiseren. (22)

 

5.      Reflecteren (27)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

De student kan op een constructieve wijze omgaan met feedback. (27)

Geen specifieke voorkennis noodzakelijk.

Zelfstudie van basisprincipes Adobe Photoshop, Adobe InDesign, Adobe Bridge en andere relevantie toepassingen wordt aangemoedigd.

Studenten worden gestimuleerd om hun aangeleerde fotografische skills in dit vak in te zetten.

Studenten worden aangemoedigd om een experimentele en open werkhouding aan te nemen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1FOT Lab: Production - The First Year Showcase (B-LUCA-N62688)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht1 urenBeide semestersBeide semesters
Van der Borght Tom |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

1. Beschrijving van de context

In het vak LAB - Production verdiepen studenten zich verder in artistiek onderzoek en ontwikkelen ze een conceptuele benadering voor hun fotografische projecten. Dit vak biedt hen de mogelijkheid om hun creatieve en technische vaardigheden te verfijnen, terwijl ze leren hoe ze fotografie kunnen inzetten om maatschappelijke thema's te verkennen en te communiceren.

 

Het proces begint met het verkennen van hoe ze "van binnen naar buiten" kunnen werken. De docenten vertrekken elk vanuit een kunsthistorisch referentiekader van elk 10 gekozen kunstenaars die in de eerste les(sen) worden besproken. Vervolgens kiezen de studenten een hedendaags fenomeen, waarop ze hun artistieke respons formuleren. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan het proces en het opzetten van een ruimtelijke ingreep, die begeleidt wordt door een research- en eindpublicatie. Deze ingrepen worden uiteindelijk tentoongesteld op de expositie van de fotografie-afdeling van het 2de en 3de jaar. Bij de publicaties wordt speciale aandacht besteed aan grafische elementen.

 

2. De opdrachtomschrijving

Studenten krijgen de kans om te experimenteren met een maatschappelijk thema vanuit het startconcept "bovengronds/ondergronds". Ze kiezen zelf een maatschappelijk relevante thematiek, gelinkt aan maatschappij, cultuur, fashion of subcultuur, en leren zichzelf hierin te positioneren. Het is essentieel dat ze hierbij een experimentele aanpak hanteren, waarbij de nadruk ligt op makend handelen. Dit betekent dat ze hun visie ontwikkelen door middel van fotografische beelden of artistieke werken, zoals bewegend beeld. In dit proces creëren ze een geënsceneerde setting waarin personages, objecten en decor centraal staan, met bijzondere aandacht voor de interactie tussen mens, object en ruimte.

 

Gedurende het vak doorlopen studenten alle fases van pre-productie, productie en post-productie. Ze leren hoe ze een project van begin tot eind kunnen plannen en uitvoeren, waarbij ze technische vaardigheden combineren met creatieve conceptontwikkeling. Dit omvat alles van het initiële onderzoek en de planning, tot het daadwerkelijke fotograferen en nabewerken van hun beelden.

 

Een belangrijk aspect van dit vak is dat studenten leren reageren op de bestaande werkelijkheid met hun projecten. Ze reflecteren op maatschappelijk relevante thema's en ontwikkelen een kritisch inzicht in hoe ze op een artistieke manier kunnen bijdragen aan het maatschappelijk debat. Deze reflectie resulteert in een fysieke en experimentele 3-dimensionele installatie, die gepresenteerd wordt binnen een beperkte ruimte van 1 vierkante meter. De installatie dient hun artistieke onderzoeksmethode te communiceren. 

 

Naast de installatie ontwikkelen studenten ook een uitgebreid research-dossier in de vorm van een magazine. Dit dossier documenteert hun onderzoek, ideeën en proces. Bovendien creëren ze een finale publicatie rond hun eindproject, zoals een fysiek boek of een video, waarin ze hun artistieke visie en onderzoek op een samenhangende en visueel aantrekkelijke manier presenteren.

 

Door deze geïntegreerde aanpak krijgen studenten niet alleen de kans om hun technische en creatieve vaardigheden verder te ontwikkelen, maar ook om een diepgaand inzicht te krijgen in hoe ze fotografie kunnen inzetten om relevante maatschappelijke kwesties te verkennen en te communiceren. Het vak LAB - Production bereidt hen voor op de complexe uitdagingen van de hedendaagse fotografische praktijk en stimuleert hen om hun artistieke stem te vinden en te versterken. Ze leren onconventioneel en experimenteel te denken, vanuit een driedimensionale kijk.

Persoonlijk logboek

Pdfs met de lessen, Informatie over de deadlines en concrete aanpak, zijn terug te vinden op Toledo.

Nederlands

TOELICHTING WERKVORM

Het vak “PRODUCTION is een Lab-vak. Dit betekent dat de nadruk ligt op het experimenteren met beeldtaal en het toepassen van beeldtaal op diverse manieren. Je werkt aan een aantal persoonlijke opdrachten. De lesmomenten zijn feedbackmomenten, waar er zowel individueel en in groep ondersteuning wordt geboden bij het vormgeven van je persoonlijk artistiek proces. De nadruk in de lessen ligt op het actief experimenteren met beeldtaal. Het is belangrijk dat je dit experiment durft aangaan, met een klemtoon op het ontwikkelen van een persoonlijke manier van communiceren met beeld. Een ontwerp kan alleen maar groeien door feedback en onderling overleg tussen studenten en docent. Door actief aanwezig te zijn in de Lab-lessen leer je te reflecteren op je eigen ontwikkelingen en leer je om constructieve feedback te geven en te ontvangen. Het leren vanuit feedback staat centraal in het in handen nemen van je eigen leerproces. Tijdens de lessen en de evaluatie staat het artistiek proces centraal. 

 

De gebruikte werkvormen tijdens de lessen zijn:

Presentatie van voorbeelden (referentiekaders ). 

Onderzoeken in persoonlijk logboek

Maandelijkse werkdagen in het bijzijn van de docenten, waar er ruimte wordt voorzien voor input, het presenteren van het eigen proces en het geven van individuele feedback

eigen werk presenteren

Individuele feedbackmomenten.

Om een Lab-les optimaal te laten verlopen, zijn er een aantal duidelijke afspraken:

Je wordt verwacht aanwezig te zijn in elke les.

Indien je niet aanwezig kan zijn, breng je de docenten, ten laatste 1 dag op voorhand  op de hoogte via mail:  tom.vanderborght@luca-arts.be of annick.geenen@luca-arts.be .

Als je later bent omwille van overmacht ( openbaar vervoer, ... ) kan je hier natuurlijk niks aan doen.

Indien je tijdens de lesuren tijd wilt doorbrengen buiten de klas voor research, experiment, studiowerk, ... kan dit ook, indien je dit met Tom bespreekt. 

In geval van overmacht ten gevolge van COVID 19 , zal er deels contactonderwijs en deels afstandsonderwijs gegeven worden en zal de les (of practicum) locatie worden aangepast aan de crisissituatie. Randvoorwaarde hierbij is dat er steeds voldoende ruimte is om de social distancing te garanderen. 

Evaluatieactiviteiten

1FOT Lab: Production - The First Year Showcase (B-LUCA-N84068)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie1-20/20 puntenschaal

Voor dit vak gebeurt er permanente evaluatie van het proces. Deze punten tellen mee voor 60%. De overige 40% van de punten wordt toegekend op basis van de eindjury, waar de student een persoonlijk eindproject voorstelt (installatie / research magazine / publicatie ). Hier worden de eindpresentatie en het doorlopen proces geëvalueerd.

 

In geval van overmacht ten gevolge van CORONA zullen de individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examenjury's en nabesprekingen mogelijk online plaatsvinden. 

Om te herkansen dienen de studenten een nieuwe opdracht uit te werken, die hen wordt doorgegeven op het einde van juni. De student stelt een nieuw eindproject voor (installatie / research magazine / publicatie). De evaluatie voor de herkansingsopdracht telt mee voor 40%. Daarnaast wordt hen ook gevraagd een digitaal logboek in te leveren, dat hun proces tijdens de herkansing in beeld brengt. Deze herwerkingen en digitaal logboek worden geüpload in Toledo.

 

Opmerking: Het cijfer van de procesevaluatie (60%) blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.