3BAC MAD&C: Design (B-LUCA-N43917)

6 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterTweede semester
Van Eecke Christophe (coördinator) |  Thoelen Annelies |  Van Eecke Christophe |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

OLA Filosofie:

De student verwerft inzicht in het denken van een aantal centrale filosofen en filosofische stromingen die hem/haar zullen toelaten om filosofisch en kritisch over het eigen vakgebied alsook over de eigen praktijk te reflecteren.

 

De doelstellingen van deze cursus sluiten aan bij volgende LUCA leerlijnen:

1.4. De student ontwikkelt een persoonlijke positie met betrekking tot eigen (artistiek) werk

4.1. De student ontwikkelt algemene kennis en inzicht in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische, actuele en internationale context van de kunsten

 

OLA Designissues & context:

ANALYSEREN EN VERBANDEN LEGGEN (10) (zie Bachelor in het productdesign - Doelstellingen)

De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, mens en maatschappij, de (bedrijfs)economische context, wetenschappen en technologie.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om specifieke designprobleemstellingen contextueel te kaderen:

-         de student kan producten herkennen en aan de hand van een correct jargon bespreken

-         de student kan er vormelijke, functionele en ideologische verbanden tussen aanduiden

-         de student kan de historische, artistieke en maatschappelijke achtergronden van designoplossingen uit het verleden en het heden verklaren

 

REFLECTEREN (25) (zie Bachelor in het productdesign - Doelstellingen)

De student kan onder begeleiding over zijn eigen of andermans werk reflecteren en zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders.

De student wordt verwacht een reflexieve en breeddenkende benadering te hanteren bij het oplossen van de opdracht voor dit vak, alsook bij het beantwoorden van de vragen op het examen.

 

Het strekt tot de aanbeveling als de student tevens DesignIssues en Context I heeft gevolgd.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3BAC Filosofie (B-LUCA-N62525)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College30 urenTweede semesterTweede semester
Van Eecke Christophe |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

In deze cursus krijgt de student een thematische inleiding in de filosofie die is toegespitst op aspecten van het filosofische denken die relevant zijn voor de eigenheid van de opleiding. Zowel fundamentele filosofische vragen rond ethiek, de kennisleer, burgerschap, maatschappij en politiek komen aan bod als kwesties uit de esthetica.

Alle les- en studiemateriaal zal op Toledo beschikbaar worden gemaakt.

Nederlands

Hoorcolleges met mogelijk occasionele seminaries in kleinere groepen.

3 sp. 3BAC Designissues & context (B-LUCA-N62529)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College30 urenTweede semesterTweede semester
Thoelen Annelies |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Dit opleidingsonderdeel bouwt voort op de kennis van de kunst- en cultuurgeschiedenis zoals verworven in DesignIssues & Context I en maakt de student(e) vertrouwd met de designgeschiedenis van circa 1820 tot circa 2000. Hij/zij leert invloedrijke designstromingen en hun typerende kenmerken, ontwerpers en objecten te herkennen en te identificeren. Deze stromingen worden daarnaast in een bredere maatschappelijke en artistieke context gesitueerd. Aangezien de student(e) chronologisch/historisch inzicht verwerft, kan hij/zij eveneens invloeden (verschillen en gelijkenissen) tussen de verschillende stromingen (wat inspiratiebron, vormentaal en materiaal betreft) benoemen. Tijdens de colleges wordt de student(e) gestimuleerd om ontwerpen en objecten te bespreken en te vergelijken, zodat hij/zij vertrouwd raakt met het jargon en de leerstof tijdens de colleges al actief ingeoefend wordt. De student(e) leert naast deze feitelijke kennis tevens zichzelf, zijn/haar eigen interesses en werk kritisch te positioneren ten opzichte van het verleden.

- Powerpointpresentaties die beschikbaar gesteld worden op het digitale leerplatform Toledo

- Reader die beschikbaar gesteld wordt op het digitale leerplatform Toledo

- Notities tijdens de colleges

- Riley, Noel, The Elements of Design, 2003

- Raizman, David, The History of Modern Design, 2010

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Activerende hoorcolleges. Tijdens de colleges wordt de student gestimuleerd om vanuit een bepaalde historische context kritisch te reflecteren over designoplossingen en in discussie te gaan met medestudenten, zodat hij/zij vaardiger wordt in het beargumenteerd verwoorden van eigen opvattingen. Tijdens de colleges wordt de student gemotiveerd de leerstof in eigen bewoordingen actief te noteren teneinde het studeren van het materiaal te vergemakkelijken.

De lessen zullen grotendeels fysiek doorgaan. 

Evaluatieactiviteiten

3BAC MAD&C: Design (B-LUCA-N83917)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Medewerking tijdens contactmomenten, Take-home
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62525 - 3BAC Filosofie1-20/20 puntenschaal
N62529 - 3BAC Designissues & context1-20/20 puntenschaal

Het cijfer voor elk van de beide Onderwijsleeractiviteiten telt voor de helft mee voor het eindcijfer van het Opleidingsonderdeel.

De minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit is 8/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel.

 

OLA Filosofie:

Het ‘take-home’ examen zal bestaan uit korte essay-vragen en opdrachten

 

OLA Designissues & context:

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel gebeurt via een schriftelijk gesloten-boekexamen dat bestaat uit open vragen, tekenvragen en beeldherkenningsvragen. 

Het cijfer voor elk van de beide Onderwijsleeractiviteiten telt voor de helft mee voor het eindcijfer van het Opleidingsonderdeel.

De minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit is 8/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel.

 

OLA Filosofie:

Het ‘take-home’ examen zal bestaan uit korte essay-vragen en opdrachten

 

OLA Designissues & context:

Bij een herkansing dient de student(e) het schriftelijke gesloten-boekexamen opnieuw af te leggen.

De herkansing van de opdracht vindt tevens plaats tijdens de derde examenzittijd.