3FOT Lab: Experimental Imaging and Hybrid Media 3 (B-LUCA-N43890)

6 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
Huybrechts Steven (coördinator) |  Huybrechts Steven |  Snoekx Jan |  Vrancken Kristof |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Onderzoeken (1, 2, 3, 4, 5) 

Aan het eind van dit OPO is de student in staat om: 

- door middel van deskresearch relevante informatie te verzamelen die het individuele artistieke onderzoeksproces kunnen voeden.
- door middel van artistiek en technologisch onderzoek nieuwe manieren te ontwikkelen van beelden creëren, nieuwe uitdrukkingsvormen en een persoonlijke visie.
- een onderzoeksvraag op te stellen, te verfijnen en deze vraag koppelen aan één of meerdere onderzoeksmethodes en de eigen kunstpraktijk.
- relevante onderzoeksmethode(n) te kiezen voor zijn/haar onderzoeksvraag.
- te handelen volgens de validiteitscriteria van de methode(n).
- een onderzoeksprobleem kritisch te benaderen, in stappen te delen en een oplossing bedenken.
- een probleemstelling vanuit meerdere perspectieven te benaderen.
- een artistiek onderzoeksvoorstel op te zetten en uit te voeren.
- een onderzoeksvraag op te stellen, te verfijnen en deze vraag koppelen aan één of meerdere onderzoeksmethodes en de eigen kunstpraktijk.
- onderzoeksgegevens te verzamelen en te interpreteren en op basis daarvan een conclusie formuleren. 
- het ondrzoeksproces en resultaat te kaderen in een bredere context.
- het onderzoeksproces te documenteren en presenteren.

Ontwerpen, creëren en realiseren (9, 10, 11, 12, 13, 14, 15)

Aan het eind van dit OPO is de student in staat om: 

- een eigenzinnig, experimenteel en artistiek onderzoeksproject uit te werken rond vernieuwende beeldvorming en beeldtechnologie. 
- via artistiek onderzoek tot vernieuwde inzichten komen in het eigen werk en beeldtaal.
- zijn/haar ideeën te visualiseren en het concept om te zetten in een eigen beeldtaal, methode en project.
- het medium fotografie te bevragen en uit te dagen.
- transdisciplinair te denken en te werken.
- te experimenteren met beeld, vorm en experimentele technologie in functie van het artistieke project. 
- een empirische onderzoeksmethodologie uitwerken en opstellen.
- het onderzoeksproces helder en nauwgezet te documenteren.

Analyseren en Verbanden leggen (16)

Aan het eind van dit OPO is de student in staat om: 

- het belang van technologische vernieuwingen binnen de beeldvorming duiden en dit in een historische en sociale context te plaatsen.

 Organiseren & Communiceren (20, 21, 22)

Aan het einde van dit OPO is de student in staat om:

- om over de eigen werkzaamheden te rapporteren en het proces te documenteren in tekst en beeld.
- om het eigen onderzoeksproces te plannen en te organiseren.
- om een experimentele, projectmatige onderzoeksmehtodologie uit te werken die werkbaar is voor het gekozen project.
- om het eigen onderzoeksproces en het resultaat op adequate wijze te presenteren en toe te lichten.
- het eigen onderzoeksproces te documenteren en te communiceren. 

Reflecteren (25,26, 27, 28)

Aan het einde van dit OPO is de student in staat om:

- over het eigen persoonlijke ontwikkeling en leerproces te reflecteren, en constructieve feedback te geven aan andere studiegenoten.
- het eigen onderzoek in de maatschappij te kaderen. 
- op een kritische manier om te gaan met feedback en te vertalen naar het proces/ontwerp. 
- de feedback en groei te verwerken in het onderzoeksverslag.
- op een kritische manier naar onderzoeksresultaten te kijken en deze te vertalen naar het ontwerp. 
- te reflecteren en te communiceren over het gevoerde onderzoek en onderzoeksresultaten. 

De student dient geslaagd zijn voor 2FOT Experimental Imaging: Hybrid Media and Technology

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43744)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43744 : 1FOT Lab: Experimental Imaging and Hybrid Media 1

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 3FOT Lab: Experimental Imaging and Hybrid Media 3 (B-LUCA-N62498)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht48 urenEerste semesterEerste semester
Huybrechts Steven |  Snoekx Jan |  Vrancken Kristof |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Dit vak is een voortzetting van het vak "Experimental Imaging & Hybrid Media 3". Er wordt een onderzoek gevoerd naar mogelijke vormen van vernieuwende beeldvorming. In het derde bachelorjaar wordt er dieper ingegaan op de materie, en wordt verwacht van de studenten dat ze een experimentale beeldtaal gaan onderzoeken, verpersoonlijken en eigen maken door middel van doorgedreven experimenten. 

Fotografie is sinds het ontstaan een medium waarin experimenten een drijvende kracht zijn voor een vernieuwende beeldvorming. Elke technologische vondst leidde tot nieuwe mogelijkheden en een andere blik op de wereld. Binnen het vak "Experimentele Imaging & Hybrid Media 3" zetten we deze traditie verder en gaan we op zoek naar analoge en digitale alternatieve fotografische technieken die de grenzen van het medium aftasten en durven te overschrijden. Binnen het vak worden studenten aangezet tot het creëren van een eigen beeldtaal en het aangaan van een onderzoekende houding ten opzichte van het medium.

Leerinhouden: Alternatieve, historische en ecologische fotografische procedés, printtechnieken, cameraloze fotografie, vooruitstrevende digitale fototechnieken, coding, recente evoluties in digitale fotografische technologie en werkmethodes.

Powerpointpresentaties.

Raadplegen van de technische rubrieken van relevante vakliteratuur (online & offline).

Eigen nota's van de student.

Technische oefeningen en testen.

Literatuurlijst

De lessen zullen fysiek doorgaan tenzij anders afgesproken. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het vereist kan het zijn dat de lessen uitsluitend digitaal zullen doorgaan. 

●       De lessen bestaan uit hoorcolleges, presentatiemomenten en individuele of klassikale werkbesprekingen. 

●       Besprekingen en presentatiemomenten kunnen in fysieke vorm of vanop afstand via digitale platformen.

●       Het creëren van nieuw werk gebeurt tijdens en buiten de lesuren.

●      Communicatie en afspraken gebeuren uitsluitend via Toledo en e-mail.

Opdracht- en werkbesprekingen gebeuren tijdens de contacturen en niet per e-mail (tenzij anders afgesproken).

Hoorcollege’s, demonstraties, individuele en klassikale werkbesprekingen.voorbeelden uit film en multimedia. Bezoek aan Werkplaats voor multimediale kunstenaars en musea, Groepsbegeleiding en individueel advies Praktijkoefeningen en permanente begeleiding en evaluatie. De student dient actief mee te doen aan de educatieve activiteiten.

Evaluatieactiviteiten

3FOT Lab: Experimental Imaging and Hybrid Media 3 (B-LUCA-N83890)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

• 20% op medewerking met contactmomenten.

• 40% procesevaluatie op basis van tussentijdse presentatiemomenten en opdrachten beschreven in de opdrachtfiche.

• 40% productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het evaluatiedocument.

 

Het cijfer voor medewerking met contactmomenten en procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.