2PRD Interaction Design (B-LUCA-N43794)

9 studiepuntenNederlands48 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
De Winter Mathias (coördinator) |  De Winter Mathias |  Kok Barbara |  Lenaers Steven |  Maesen Bart |  Menschaert Lieven |  Stuyven Jonathan |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

EXPLORING

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te analyseren (OLR03). Om deze competenties te behalen zal de student:

  • verschillende gebruikerservaringen met elkaar af te wegen 
  • verschillende onderdelen van een “smart product” benoemen en begrijpen
  • prototypes testen en valideren bij eindgebruikers

MAKING

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te experimenteren (OLR04) en te materialiseren (OLR05). Om deze competenties te behalen zal de student:

  • een fysiek en interactief prototype vervaardigen gebruikmakende van elektronica
  • een digitale en interactieve mockup van een app vervaardigen

STORYTELLING

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te conceptualiseren (OLR07), te communiceren (OLR08) en te reflecteren (OLR09). Om deze competenties te behalen zal de student:

  • vormgegeven interacties demonstreren aan de hand van een werkend prototype
  • de werking en de logica van een “smart product” visualiseren
  • reflecteren over methode, keuzes, het behalen van competenties en geleerde lessen
  • mondeling en schriftelijk rapporteren over deze reflecties

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( N43984 ) EN STRENG( N43982 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43982 : 1PRD Making
N43984 : 1PRD Industrial Design

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43870 : 3PRD Multiple Design
N43996 : 3PRD Circular Design
N44008 : 3PRD Autonomous Design

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. 2PRD Interaction Design (B-LUCA-N62383)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht48 urenTweede semesterTweede semester
De Winter Mathias |  Kok Barbara |  Lenaers Steven |  Maesen Bart |  Menschaert Lieven |  Stuyven Jonathan |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Heel wat producten zijn over de jaren heen geëvolueerd van mechanisch naar elektrisch, en later van elektrisch naar digitaal. Deze evolutie geeft ontwerpers meer mogelijkheden en vrijheid om te ontwerpen hoe gebruikers kunnen interageren met producten. Binnen deze module leggen we de klemtoon op interface design, zowel fysiek als digitaal, ingebed in de bredere context van interaction design en user experience.

Deze module leert studenten naar producten kijken op het niveau van interacties en gebruikservaringen. Ze gaan aan de slag met elektronische componenten, digitale clickable models en gebruikersonderzoek om tot rijke en coherente gebruikservaringen te komen.

De meeste materialen en gereedschappen zijn aanwezig in het atelier. De student wordt op de hoogte gebracht van de extra materialen en gereedschappen die moeten meegebracht worden.

Een laptop is sterk aangeraden o.a. voor het uittekenen van het ontwerp in 3D en voor het programeren van de elektronica. Er kan ook gebruik gemaakt worden van de computers op school.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De design module wordt toegelicht aan de hand van een briefing en referentiekader. De module volgt een iteratief ontwerpproces van exploring, making en storytelling. De module wordt afgerond met een presentatiemoment waarin een tastbaar prototype een centrale rol opneemt. De relevantie van het ontwerp wordt door de student in een reflectiedocument beargumenteerd in relatie tot het referentiekader van de design module. Het ontwerp wordt digitaal gedocumenteerd voor het persoonlijke portfolio van de student.

Evaluatieactiviteiten

2PRD Interaction Design (B-LUCA-N83794)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Beoordeling op basis van het door de student(e) ingediende werkstuk (object of product), verslag (bevat de opdrachtstelling, een beschrijving van het doorlopen traject, beeldmateriaal en beschrijving van het product & een besluit) en presentatie.

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. De partcipatiegraad kan voor 20% meegerekend worden in de eindscore.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het eindcijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.

 

 

 

 

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.

Er is geen (proces)begeleiding voorzien tussen de tweede en de derde examenperiode.
Voor de herkansing wordt het resultaat van de eerste examenkans waarvoor de student niet geslaagd was, verbeterd/afgewerkt.