1PRD Creatieve technologie: creatie & visualisatie (B-LUCA-N43747)

6 studiepuntenNederlands60 urenBeide semestersBeide semesters
Maesen Bart (coördinator) |  Buelens Luc |  Maesen Bart |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Schetsen 1  (13-20) (zie Bachelor in het Productdesign - Doelstellingen)

Aan het einde van het opleidingsonderdeel is de student in staat om:

-te tekenen als basistool om als vormgever te communiceren
-te communiceren met jezelf: is wat ik theoretisch heb bedacht, fysiek (beeld) wat ik ermee bedoel?

-te communiceren met anderen: komen mijn ideeën op een heldere manier over.

-op een accurate wuijze de onderlinge relatie van een aantal objecten weer de geven in een tekening met aandacht voor material en detaillering

 

SolidWorks 1  (13-15) (zie Bachelor in het Productdesign - Doelstellingen)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
-de elementen van de interface van Solidworks te benoemen.
-volledig gedefiniëerde 2D-sketches te creëren (zwarte schetsen), waarbij een minimum aantal constraints en afmetingen zijn toegekend.
-het concept design intent toe te passen bij het parametrisch modelleren van solids, waardoor het aantal stappen in de opbouw van een 3D-model, het aantal constraints, het aantal asymmetrisch opgebouwde elementen en de werktijd tot een minimum herleid worden. 
-een reëel object om te zetten in een digitaal 3D-model waarbij de verschillende onderdelen van dit object voorgesteld worden door verschillende bodies in het 3D-model.
-een 3D-model te renderen met appearances, environment & decals met behulp van de in Solidworks aanwezige standaardinstellingen. 
-en 2D-drawing af te leiden uit een 3D-model en dit zo te doen dat de student dit zelf als bouwtekening kan gebruiken in het atelier of kan aanbieden aan een technische ontwerpafdeling van een externe organisatie.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1PRD Creatieve technologie: creatie & visualisatie (B-LUCA-N62327)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht60 urenBeide semestersBeide semesters
Buelens Luc |  Maesen Bart |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Schetsen 1

De tekenvaardigheid van de student wordt geoefend en ontwikkeld, in functie van het schetsen voor vormgevers.
De basis: praktisch oefenen van de basiselementen: punt, lijn, vlak, licht en schaduw, perspectief (deels als zelfstudie buiten de lestijd om, elke week diverse oefeningen)

Aandacht voor: het goed "leren kijken": de juiste verhoudingen, weergave materiaal, de details die essentieel zijn. Op deze basis gaan we de relatie onderzoeken van een aantal objecten van verschillende vorm en aard. Studenten die al enige vaardigheden hebben ontwikkeld zijn meestal te "artistiek" bezig en maken een "eigen" verhaal. In deze lessen wordt getracht te schetsen als een designer.

 

SolidWorks 1

Inzichten en skills in 3D-modelling worden aangeleerd aan de hand van het CAD softwarepakket SolidWorks. 

1. Interface Solidworks & terminologie
2. Design intent
3. 2D sketching & constraints
4. Feature based solid modelling (Extruded Boss/Base, Revolved Boss/Base, Sweep, Loft, Extruded Cut, Revolved Cut, Swept Cut, Lofted Cut, Mirror Feature, Linear Pattern, Circular Pattern, Fillet, Chamfer, Split, Combine, Delete Solid/Surface, dome, draft, shell)
5. Reference geometry
6. Multi-body modelling & feature scope
7. 2D drawings (aanzichten, dimensions, doorsnedes, annotations, details)
8. Rendering

Schetsen 1
Permanente evaluatie van de inzet en betrokkenheid tijdens en buiten de werkcolleges. Evaluatie van schetsboek, tekeningen of digitale portfolio's met tekeningen volgens de aanwijzingen van de docent.

SolidWorks 1
Evaluatie aan de hand van 2 korte opdrachten met beperte tekentijd en 1 grotere opdracht die focust op de verworven 3D vormgevingskills en een mondeling examen. Af te werken tegen het einde van de lessenreeks.

Evaluatieactiviteiten

1PRD Creatieve technologie: creatie & visualisatie (B-LUCA-N83747)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
deelpunt(zie ECTS-fiche):voorl.afgerond1-20/20 puntenschaal

Schetsen 1
Permanente evaluatie van de inzet en betrokkenheid tijdens en buiten de werkcolleges. Evaluatie van schetsboek, tekeningen volgens de aanwijzingen van de docent 

SolidWorks 1
Vaardigheidstoets en mondeling examen aan de hand van meerdere opdrachten die focussen op de verworven 3D-vormgevingskills. Af te werken tegen het einde van de lessenreeks.

 

Evaluatie toelichting

Mondeling Examen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondeling examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het mondeling examen online door.

Schriftelijk Examen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het schriftelijk examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het schriftelijk examen online op afstand door.

Praktijkexamen/juryexamen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het praktijkexamen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zal het praktijkexamen eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen.

In geval van jury-examen: Tijdens een interne jury presenteer je je werk. Indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten gaat de jury door op de campus in kleine groep. Indien dit niet mogelijk is, gaan de presentatie en de jury online door.

Paper/werkstuk

De opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

Ontwerp/product

Het ontwerp/product wordt op de campus ingericht indien mogelijk. Indien niet mogelijk wordt het ontwerp/product ingediend via Toledo. Informatie is terug te vinden op Toledo.

Presentatie

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door.

Medewerking tijdens de contactmomenten

Medewerking tijdens de (digitale) contactmomenten wordt geëvalueerd op basis van de criteria omschreven in Toledo.

Portfolio

Het portfolio wordt of op de campus ingeleverd of, indien dit niet mogelijk is, wordt de link naar het digitale portfolio ingediend via Toledo. Informatie over het portfolio en de deadline is terug te vinden op Toledo.

Procesevaluatie

Het proces wordt geëvalueerd op basis van (digitale) contactmomenten/opdrachten via Toledo.

Vaardigheidstoets

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal de vaardigheidstoets op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zal de vaardigheidstoets online doorgaan (enkel indien mogelijk) of eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen.

Take-home

Informatie over het take home-examen is terug te vinden op Toledo. Het take home-examen wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo. (Optie A)

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondeling examen over hettake home-examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het online door. (optie B)

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties over het take home-examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door. (optie C)

 

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. De partcipatiegraad kan voor 20% meegerekend worden in de eindscore. Tenzij anders aangegeven.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.

4. Bij Opleidingsonderdelen (Opo's) bestaande uit meerdere Onderwijsleeractiviteiten (Ola’s) is de minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit 10/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel. 

5. Feedback kan klassikaal openbaar worden medegedeeld.

 

Bij  groepsopdrachten kan een deel van de evaluatie gebeuren door de groepsleden op basis van de deelname en bijdrage aan groepsactiviteiten. Dit houdt in dat de student(e) zijn/haar teamleden en zichzelf beoordeelt en dat de resultaten verkregen uit de beoordeling van de student(e) door het team vergeleken worden met de eigen beoordeling. Redenen voor het introduceren van dit beoordelingssysteem zijn: het motiveren van de studenten i.v.m. inzet (o.a. voor het team) en het leren ‘beoordelen’. Dit geeft de student de mogelijkheid om zijn eigen functioneren in team te evalueren. Op deze manier leren de studenten ook van elkaar. Enkele ‘spelregels’ waarmee hierbij rekening gehouden wordt tijdens het invullen door de studenten zijn: de studenten beoordelen in eer en geweten, scores waarbij de groep zichzelf maximum geeft worden niet aanvaard en de hoogste en de laagste score worden niet betrokken (dit om “manipulatie” of het moedwillig bevoordelen/benadelen te vermijden). Houdt de student(e) zich niet aan deze spelregels, zullen er sancties plaatsvinden in overleg met het opleidingshoofd. Vult de student(e) de beoordelingslijst niet of niet tijdig in, heeft hij/zij in feite niet deelgenomen aan de opdracht en krijgt hij/zij een 0/20.

Schetsen 1

Evaluatie van schetsboek, tekeningen volgens de aanwijzingen van de docent.

 

SolidWorks 1

Vaardigheidstoets (zonder mondeling examen) aan de hand van meerdere opdrachten die focussen op de verworven 3D-vormgevingskills. Af te werken tegen het einde van de lessenreeks.