1FOT Lab: Visual Design 1 (B-LUCA-N43661)

6 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Van der Borght Tom (coördinator) |  Van der Borght Tom |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Visuele communicatie betekent niet een gegeven inhoud mooi te verpakken. Integendeel is het de bedoeling als auteur een autonome boodschap te communiceren. Beeld productie wordt hier bedoeld als visuele communicatie leren begrijpen en leren inzetten. Studenten leren inzicht te krijgen in de vertaling van woord, gedachte, idee naar visuele vormen. De studenten leren een eigen en persoonlijke beeldtaal ontwikkelen. Dit is een taal van dingen, vormen, materialen, texturen en kleuren. Studenten leren deze eigen taal te ontwikkelen door middel van experimenten en diverse toepassingsopdrachten. In de cursus wordt er stilgestaan bij de hybride mix van analoge, digitale en handmade media, die de studenten als persoonlijke tools leren inzetten binnen hun eigen visuele beeldtaal. Het mixen van fotografie, grafische software, crafts en alien practices staan centraal in het ontwikkelen van een eigen kijk en taal. Studenten leren deze taal te plaatsen binnen een ruimer kader en leren zich gewaar worden van visuele stijlen en trends.  Doormiddel van analyse en reflectie leren de studenten een eigen visie te ontwikkelen.

In Visual Communication 1 ligt de nadruk op het experimenteren met materialen, grafische elementen en publicatievormen. Studenten leren hun eigen beeldtaal te ontwikkelen via experiment. Ze leren hun ideeën om te zetten in visuele concepten. Ze leren deze concepten procesmatig uitwerken met hybride tools en toepassen op de elementen van visuele publicatievormen. Studenten worden gestimuleerd om op hun eigen proces te reflecteren via hun logboek. Door het werken met opdrachten, leren de studenten werken naar een grafisch eindproduct, en leren ze vanuit experiment een afgewerkt product te ontwikkelen. Op het einde van Visual Communication 1 zijn de studenten in staat om een eerste experimentele publicatie rond een zelfgekozen thema te produceren. 

Geen specifieke voorkennis noodzakelijk

Zelfstudie van basispricipes Adobe Photoshop, Adobe Indesign en andere relevantie toepassingen wordt aangemoedigd.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1FOT Lab: Visual Design 1 (B-LUCA-N62246)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Van der Borght Tom |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Het vak “Visual Communication 1” wordt ingericht als een Lab-vak. Dit betekent dat studenten zelfstandig en onder begeleiding van de docent werken aan een aantal individuele opdrachten. Deze opdrachten zijn erop gericht de student te introduceren in de wereld van de beeldtaal en via experiment op zoek te gaan naar een eigen visuele beeldtaal, die breder reikt dan enkel de fotografische toepassing en blik. De studenten worden gestimuleerd om aan de slag te gaan op een hybride en multidisciplinaire manier. Door bewust bezig te zijn met het ontwikkelen van een eigen visueel referentiekader en door te reflecteren op het eigen proces, leren de studenten conceptueel denken en ontwerpen. Tijdens de cursusduur werken de studenten aan 4 opdrachten waarbij ze grafische principes, methodieken, materialen en software leren toepassen in concrete projecten. Tijdens de eindjury presenteren ze deze opdrachten en een eerste fysieke publicatie.

 

Op het einde van de cursus beschik je over een aantal skills:

- je hebt een inzicht in de basismogelijkheden van grafische software (indesign, photoshop, illustrator, ….), je vermengt deze met analoge en craftbased technieken en je weet deze in te zetten als persoonlijke tools.

- je bent in staat om geschikt en persoonlijk referentiemateriaal op te zoeken en die in een professionele vorm te gieten. Je verzamelt al je inspiratie / referentiemateriaal / artikels,…  

- je verkent je eigen beeldtaal op basis van het vergaren van technische kennis, visueel experiment en vormelijk inzicht.

- je legt een duidelijke brug tussen je hoofdatelier en grafische vormgeving om je inhoud en je presentatievorm een meerwaarde te geven.

- je legt een basis voor je typografisch skills.

- je verkent je eigen beeldtaal met een brede blik door het zoeken naar nieuwe en uitdagende toepassingen.

- je leert visueel te communiceren rond je eigen artistiek proces, hierover te reflecteren en dit te refereren naar een bredere context.

 

De 4 opdrachten geven een eerste introductie in Visual Design op een experimentele wijze. In de eerste opdracht ligt de nadruk op het experimenteren en mixen van diverse analoge, digitale en craftsbased technieken. Op deze manier leren studenten de basics van de visuele taal begrijpen en toepassen. In een tweede opdracht ga je experimenteel aan de slag met het creëren van een eigen typografie. Voor je derde opdracht creëer je een DIY Zine-ontwerp waarin je je eigen visueel referentiekader communiceert. Op deze manier leer je je werk plaatsen binnen een bredere artistieke en maatschappelijke context. Als vierde opdracht ga je aan de slag om een eerste experimenteel boek te maken.

Persoonlijk logboek

Pdfs met de lessen, Informatie over de deadlines en concrete aanpak, zijn terug te vinden op Toledo.

Het vak “Visual Communication1” is een Lab-vak. Dit betekent dat de nadruk ligt op het experimenteren met beeldtaal en het toepassen van beeldtaal op diverse manieren. Je werkt aan een aantal persoonlijke opdrachten. De lesmomenten zijn feedbackmomenten, waar er zowel individueel en in groep ondersteuning wordt geboden bij het vormgeven van je persoonlijk artistiek proces. De nadruk in de lessen ligt op het actief experimenteren met beeldtaal. Het is belangrijk dat je dit experiment durft aangaan, met een klemtoon op het ontwikkelen van een persoonlijke manier van communiceren met beeld. Een ontwerp kan alleen maar groeien door feedback en onderling overleg tussen studenten en docent. Door actief aanwezig te zijn in de Lab-lessen leer je  te reflecteren op je eigen ontwikkelingen  en leer je om constructieve feedback te geven en te ontvangen. Het leren vanuit feedback staat centraal in het in handen nemen van je eigen leerproces. Tijdens de lessen en de evaluatie staat het artistiek proces centraal. 

 

De gebruikte werkvormen tijdens de lessen zijn:

  • Presentatie van voorbeelden
  • Onderzoeken in persoonlijk logboek
  • Opdrachten uitvoeren
  • Eigen werk presenteren
  • Individuele feedbackmomenten.
  • Om een Lab-les optimaal te laten verlopen, zijn er een aantal duidelijke afspraken:
  • Je wordt verwacht aanwezig te zijn in elke les.
  • Indien je niet aanwezig kan zijn, breng je de docent, ten laatste 1 dag op voorhand  op de hoogte via mail.
  • Als je later bent omwille van overmacht ( openbaar vervoer, ... ) kan je hier natuurlijk niks aan doen.
  • Indien je tijdens de lesuren tijd wilt doorbrengen buiten de klas voor research, experiment, studiowerk, ... kan dit ook, indien je dit met Tom bespreekt. 
  • In geval van overmacht ten gevolge van COVID 19 , zal er deels contactonderwijs en deels afstandsonderwijs gegeven worden en zal de les (of practicum) locatie worden aangepast aan de crisissituatie. Randvoorwaarde hierbij is dat er steeds voldoende ruimte is om de social distancing te garanderen. 

Evaluatieactiviteiten

1FOT Lab: Visual Design 1 (B-LUCA-N83661)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Voor dit vak gebeurt er permanente evaluatie van vier opdrachten. Deze punten tellen mee voor 60%, daarnaast wordt 10% van de punten toegekend aan mederwerking tijdens contactmomenten. Een ontwerp kan alleen maar groeien door feedback en onderling overleg tussen studenten en docent. Kom dus zoveel mogelijk langs met je ontwikkelingen en leer om constructieve feedback te geven en ontvangen op elkaars werk. Het leren vanuit feedback staat centraal in het in handen nemen van je eigen leerproces. Door aanwezig te zijn tijdens de feedbackmomenten, wordt je ondersteund de opdrachten tot een goed einde te brengen.  De overige 30% van de punten wordt toegekend op basis van de eindjury. Hier worden de eindpresentatie en het doorlopen proces geëvalueerd.

In geval van overmacht ten gevolge van ziekte zullen de individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examenjury's en nabesprekingen mogelijk online plaatsvinden. 

Om te herkansen dienen de studenten de deelopdrachten met een score lager dan 10/20 te hernemen. Daarnaast wordt hen gevraagd een digitaal logboek in te leveren, dat hun proces tijdens de herkansing in beeld brengt. Deze herwerkingen en digitaal logboek worden geüpload in Toledo. De studenten krijgt op deze manier een nieuw cijfer toegekend dat 90% beslaat van het totaal cijfer. Zowel het deel permanente evaluatie (60%) en productevaluatie (30%) kan worden hernomen. Tijdens de zomermaanden voorziet de docent geen extra begeleiding. Er wordt dus gevraagd dat de student zelfstandig werkt aan zijn/haar/x herwerking. 

De 10% medewerking tijdens contactmomenten kan niet worden hernomen.