1FOT Studio: Publication - Generation Piece (B-LUCA-N43654)

6 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Tillieux Vincent (coördinator) |  Tillieux Vincent |  Wouters Lavinia |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Doelstellingen 

Onderzoeken (4,8) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

 - een standpunt en visie te formuleren over een maatschappelijk thema en dit gestructureerd en genuanceerd te benaderen. 

- referentiemateriaal te verzamelen over de behandelde thematiek. 

  

Ontwerpen, creëren en realiseren (9, 12, 13, 14, 15) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

- een onderbouwd narratief om te zetten in beeld waarbij de vorm passend is voor de inhoud. 

- onderzoek te doen naar de verschillende fotografische genres (landschap, interieur, architectuur, reportage, portret en stilleven) en de toepasbaarheid ervan in het persoonlijke project. 

- de juiste technische keuzes te maken zoals het opnametijdstip, objectief, opnamestandpunt, kadrage en diafragma. 

- het proces te documenteren en archiveren. 

- een reeks beelden samen te stellen die vormelijke en inhoudelijk een geheel vormen en het verhaal overbrengen. 

- een visie te ontwikkelen over de relatie tussen inhoud, vormgeving en techniek.  

- een persoonlijke beeldtaal te ontwikkelen die een eigenzinnige stempel drukt op het project. 

  

Analyseren en verbanden leggen (18) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

- kritische houding aan te nemen ten aanzien van zichzelf, de opleiding, de artistieke discipline, vormgeving en de maatschappij.  

  

Organiseren en communiceren (19, 20, 21, 23) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

- het proces inzichtelijk te maken en de gegeven feedback te verwerken in een gedeeld document.  

- het eigen project te presenteren en toe te lichten.  

- het project te organiseren en om te gaan met deadlines. 

- samen te werken met anderen en afspraken na te leven.  

  

Reflecteren (25, 27) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

- kritisch over zijn/haar werk te reflecteren en constructief om te gaan met de feedback en kritiek.  

- op een transparante manier over het proces te communiceren en afspraken te respecteren. 

De student heeft geen voorkennis nodig.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43664 : 2FOT Studio: Non Fiction 2

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1FOT Studio: Publication - Generation Piece (B-LUCA-N62239)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Tillieux Vincent |  Wouters Lavinia |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

In dit vak werken we rond het thema 'My Generation'. Via het medium fotografie verkennen we dit sociologische domein, waarbij de student de opdracht krijgt een relevant onderwerp te zoeken om hiermee te verbinden. We onderzoeken de rol die we als fotograaf kunnen innemen en welke strategische middelen we hiervoor kunnen inzetten. Het doel is om een narratief te ontwikkelen waarin de student het gekozen onderwerp visueel uitwerkt. Minimale toevoeging van tekst, zoals een titel en inleiding, is verplicht, maar een uitgebreidere wisselwerking tussen tekst en beeld is toegestaan. De student presenteert het werk in een publicatie, zoals een boek, krant of magazine. Het gekozen onderwerp wordt zowel inhoudelijk als visueel onderzocht, en de student kiest een passende strategie om het verhaal aan de kijker over te brengen. Daarbij wordt een fotoserie ontwikkeld rond dit thema, met aandacht voor verschillende fotografische genres: portret, stilleven, reportage, documentair en ruimtelijk (architectuur, interieur, landschap). Het toevoegen van  grafische elementen die het verhaal versterken wordt ook onderzocht. Tijdens de eerste magneetweek wordt er een workshop voorzien voor studenten om het programma Indesign technisch te ontdekken. Deelname aan deze workshop is verplicht bij het volgen van dit opleidingsonderdeel. De publicatievorm wordt grondig onderzocht, waarbij de student de mogelijkheden van het gedrukte medium verkent en bepaalt welke vorm en stijl het beste bij het verhaal passen. Elk project doorloopt een uitgebreid onderzoek naar inhoud, vorm en presentatie. Dit onderzoek wordt wekelijks gepresenteerd, besproken en gedocumenteerd in een logboek.

 

 

 

  • De digitale leeromgeving TOLEDO. 

 

  • De lessen kunnen zowel fysiek als digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het vereist kan het zijn dat de lessen uitsluitend digitaal zullen doorgaan. 
  • De lessen bestaan uit hoorcolleges, presentatiemomenten en individuele of klassikale werkbesprekingen. 
  • Besprekingen en presentatiemomenten kunnen in fysieke vorm of vanop afstand via digitale platformen.
  • Het creëren van nieuw werk gebeurt tijdens de eigen werktijkd buiten de lestijden. 
  • Atelier met audiovisueel college als ondersteuning en referentiekader.
  • Communicatie en afspraken gebeuren uitsluitend via Toledo en e-mail.
  • Opdracht- en werkbesprekingen gebeuren tijdens de contacturen en niet per e-mail (tenzij anders afgesproken).

Evaluatieactiviteiten

1FOT Studio: Publication - Generation Piece (B-LUCA-N83654)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:
• 20%  op medewerking met contactmomenten.
• 20%  procesevaluatie.
• 60%  productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het evaluatiedocument.

Tijdens een interne jury presenteer je het ontwerp/product. Hiervoor wordt het werk fysiek gepresenteerd op de campus. Projecten dienen ook steeds digitaal aangeleverd worden voor de jury. Dit wordt als naslagwerk gebruikt bij de evaluatie. Indien het door omstandigheden niet mogelijk is, gaat de presentatie en de jury online door.

Er is een tweede examenkans mogelijk.

Het cijfer voor medewerking met contactmomenten en procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.