1FOT Visual Culture and Theory (B-LUCA-N43652)

3 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterEerste semester
Reynders Dirk (coördinator) |  Reynders Dirk |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Onderzoeken (4)

Aan het eind van dit opleidingsonderdeel heeft de student vaardigheden ontwikkeld met betrekking tot onderzoek, literatuurstudie, visuele analyse en maatschappelijk besef op het gebied van beeldcultuur.

Analyseren en verbanden leggen (16)
Dit opleidingsonderdeel geeft studenten impulsen en biedt kansen bieden om:

  • hun kennis en bagage inzake culturele, maatschappelijke gebeurtenissen en ontwikkelingen te verruimen en hun interesse voor de betreffende actualiteit te verdiepen, maatschappelijke betrokkenheid wordt gestimuleerd;
  • de kunstervaring van studenten te prikkelen om hen zo te helpen om kritisch betrokken kunstenaars te worden die zich toeleggen op het bevragen van maatschappelijke uitdagingen die bijdragen tot een algemeen maatschappelijk belang.

Organiseren & Communiceren (19, 20, 21, 22, 23)

Dit opleidingsonderdeel geeft studenten impulsen en biedt kansen bieden om:

  • zijn visie op een heldere wijze te formuleren en uiteen te zetten.
  • de zelfwerkzaamheid van de student, zijn zin voor initiatief, organisatie en planning te stimuleren.

Reflecteren (25, 26)

Dit opleidingsonderdeel geeft studenten impulsen en biedt kansen bieden om:

  • bijkomende beroepsgerichte en opleidingsspecifieke informatie op te sporen en te verwerken
  • de verantwoordelijkheidszin van de student te verhogen, zijn interessegebieden te ontdekken en zijn persoonlijke visies te leren ontwikkelen en presenteren in functie van latere projecten en onderzoekswerk

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 1FOT Visual Culture and Theory (B-LUCA-N62237)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Reynders Dirk |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Trefwoorden: visual communication, visual analysis, visual thinking, cultural studies, art, music, technology, identity, social media, design, media arts, photography, graphic design, illustration, film, video, new media, fashion, esthetics, hybrid media, interdisciplinarity  


De centrale thema’s binnen dit vak vertrekken vanuit de beeldcultuur. Wie zich verdiept in beeldcultuur, ontdekt dat er op drie manieren over beeldcultuur wordt gesproken. 
Ten eerste, in een beperkte zin. Beeldcultuur verwijst dan naar de manier waarop een specifieke groep met beelden omgaat: hoe ze geproduceerd en gebruikt worden, en hoe dat samenhangt met andere kenmerken van die groep. 
Ten tweede wordt over beeldcultuur gesproken om het te onderscheiden van woordcultuur. Hier gaat het, min of meer los van plaats en tijd, om de analyse van de bijzondere eigenschappen van beelden, hun mogelijkheden en hun samenhang met andere cultuurelementen. 
Een betrekkelijk nieuwe opvatting over beeldcultuur treffen we tot slot aan in de zogeheten 'Visual Studies', een onderzoeksrichting die kan beschouwd worden als onderdeel van de ook betrekkelijk nieuwe 'Cultural Studies'. Men spreekt hier van 'visual culture', en hier wordt het begrip als tijdsdiagnostiek: we leven in een tijd van beeldcultuur. Zoals kunsttheoreticus Nicholas Mirzoeff het zegt in 'An Introduction to Visual Culture' (1999): de huidige, gefragmenteerde en postmoderne wereld, "wordt het best visueel verbeeld en begrepen, net zoals de 19de eeuw op klassieke wijze vertegenwoordigd werd door de krant en de roman." Communication Design onderzoekt dan ook de sociale en culturele gevolgen van communicatie. Studenten leren de kunst van het overtuigen door het creëren van persuasieve vormen van communicatie, zinvolle manieren van storytelling, creëren van strategieën om deze te zenden aan de wereld.
Beeldcultuur wordt daarom op verschillende niveaus benaderd tijdens de interactieve lessen: de inhoudelijke, de culturele, de sociaal-maatschappelijke, de ethisch, de esthetisch, de technisch, de psychologische en de persoonlijke communicatieve aspecten van beelden zijn leidend. Met andere woorden: hoe en waarom roepen visuele boodschappen betekenissen op? Vanuit deze invalshoek krijgen kunstenaars namelijk te maken met visuele communicatie. 
De student maakt dus kennis met een aantal maatschappelijk en kritische contexten die de student een eerste opstap bieden naar het bewust kritisch reflecteren over de eigen fotografische praktijk. Daarbij wordt aandacht besteed aan de manier waarop visuele cultuur in relatie staat tot andere kunstvormen.

Al het studiemateriaal (PowerPoints, teksten, beeldmateriaal) zal via Toledo/Ultra beschikbaar worden gesteld.

Nederlands.

Naast de werkcolleges en de opdracht(en) geformuleerd tijdens de lessen, participeert elke student aan of beoefent 10 activiteiten in hun vrije uren of georganiseerd door de opleiding, tijdens avonden of weekends. Het kan gaan om bezoeken aan musea, wetenschappelijke of artistieke tentoonstellingen, het bijwonen van film-of theatervoorstellingen, lezingen, workshops, conferenties, media-arts events… (films vertoont in het alternatieve circuit en geen DVD’s of streamings wel in bv. Zebra cinema, Lumiere Maastricht, …). 

Informatie over deze opdracht is terug te vinden via Toledo. 

Evaluatieactiviteiten

1FOT Visual Culture and Theory (B-LUCA-N83652)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

60%  onderzoeksopdracht  in groep die resulteert in een paper en presentatie waar de inhoud, reflectie, onderzoek

40%  verslag van de gedane activeiten 

De opdracht voor de herkansing is een individuele opdracht (60%) + verslag van de activiteiten (40%), info hierover te raadplegen via Ultra/Toledo.