1PRD Design Workshops (B-LUCA-N43338)
Doelstellingen
Exploring
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Analyseren (OLR03). Om deze competenties te behalen zal de student:
-historische en hedendaagse concepten en systemen om vormen, kleuren en texturen te categoriseren begrijpen, toepassen en kritisch analyseren.
Making
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Experimenteren en te Materialiseren (OLR01-02). Om deze competenties te behalen zal de student:
-2D en 3D studies maken om de impact van vorm, kleur en textuur te begrijpen.
-2D en 3D studies maken om inzicht te verwerven in de relaties tussen vorm, kleur en textuur.
-een eenvoudig product ontwerpen om de opgedane inzichten en kennis toe te passen.
Begintermen
Slagen in de toelatingsproef.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 1PRD Design Workshops (B-LUCA-N60967)
Inhoud
Gedurende drie intensieve werkweken, verspreid over het academiejaar, zullen de studenten in workshopvorm kennismaken met de impact van vorm, kleur en textuur op het ontwerpproces. Hierbij worden meer theoretische colleges afgewisseld met oefeningen en experimenten.
De studenten krijgen in inzicht in historische benaderingen van de thematiek (bv Itten & Albers) die kritisch besproken worden.
Daarnaast verkennen ze systemen die binnen de industrie toepassingen kennen (RGB en CMYK kleurenruimtes, RAL en Pantone kleuren...).
Hiernaast worden aan de hand van kleine oefeningen vaardigheden aangeleerd in het visualiseren van de concepten (bv handmatig 2D en 3D technische schetsen/tekeningen maken, maken van kleurenstudies,...) Deze oefeningen worden aangevuld met experimenten waarbij studenten vormentalen leren analyseren en toepassen.
Tot slot realiseren de studenten een eigen eenvoudig ontwerp (de context, bv speelgoed, wordt klassikaal vastgelegd) waarin zij de inzichten van de eerdere werkwerken toepassen.
Studiemateriaal
De te raadplegen literatuur wordt via Toledo gedeeld.
De (teken)materialen die nodig zijn worden of van te voren bekend gemaakt op Toledo of zijn beschikbaar in het magazijn van het aterlier op de campus
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Het OPO bestaat uit 3 intensieve werkweken.
Een beperkt aantal colleges wordt afgewisseld door oefeningen en exerimenten. Ze worden opgestart tijdens de lesmomenten, maar zullen omwille van het intensieve karakter van de workshops na de lessen tegen de volgende dag moeten worden afgewerkt.
De student bundelt de output en levert deze de laatste dag van de werkweek in.
Evaluatieactiviteiten
1PRD Workshops (B-LUCA-N83338)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Tussentijdse evaluatie januari | 1-20/20 puntenschaal |
ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie werkweken. De drie werkweken hebben in de totale score elk een aandeel van 1/3 van de eindscore. Is de score voor één van de drie onvoldoende, wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige opleidingsonderdeel.
EVALUATIE: VOORWAARDEN
1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.
EVALUATIE: GEVOLGEN
1. De partcipatiegraad kan voor 20% meegerekend worden in de eindscore.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het eindcijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.
Er is geen (proces)begeleiding voorzien tussen de tweede en de derde examenperiode. Voor de herkansing wordt het resultaat van de eerste examenkans waarvoor de student niet geslaagd was, verbeterd/afgewerkt.